Kun je een hond (12 jaar en 32kg.) als ze pijn heeft in haar gewrichten een half paracetamol geven ?

Toegevoegd na 1 dag:
Ok dus de meningen lopen hierover hier uiteen.
Maar ik heb toch het idee dat veel antwoorden het gevolg zijn van "even googlen"

Ik stelde deze vraag omdat ikzelf ook had gehoord dat het niet goed was (en op internet gekeken).

Maar even ter informatie toch het volgende.
Toen onze hond mee was afgelopen weekend naar het buitenland kreeg ze opeens veel last van artrose. Ik heb onze dierenarts gebeld en deze vertelde dat het in dit geval het beste was omdat het maar eenmalig was en pijnbestrijding op dat moment het belangrijkste was.
Ze reageerde er trouwens vrij goed op en had minder pijn.

Vandaag meteen met haar naar de dierenarts gegaan en echte honden pijnstillers (met leversmaak) gehaald.

Het ging dus niet om de kosten of iets dergelijks of het idee dat wat voor een mens goed is ook voor een hond goed is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een vriendin, die haar grote witte berghonden (65 kg....) een half sinasprilletje (kinderaspirientje) geeft, als ze aan het einde van hun leven pijn hebben bij het lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dier is niet te vergelijk met een mens dus ga niet zelf klungelen met alle mogelijke gevolgen van dien. de hond is op leeftijd dus ga gewoon naar de dierenarts voor een normale diagnose en een normaal en veilig middel wat geschikt is voor je dier. werkelijk waar, het is soms niet te geloven hier

Antwoorden (4)

Nee! Paracetamol is giftig voor honden vraag je dierenarts om advies!
sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NOOIT zomaar medicijnen die voor mensen zijn bedoeld aan dieren geven. De dierenarts zal speciale medicijnen voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE! Absoluut niet! De meeste pijnstillers voor mensen kunnen door honden niet verwerkt worden en zijn dus giftig. Als je je hond eens laat nakijken door de dierenarts en deze, zoals waarschijnlijk het geval is, artrose vaststelt, dan zal de dierenarts je ongetwijfeld Rimadyl voorschrijven. Bij artrose mogen deze dan vaak op herhaalrecept gehaald worden. maar de eerste keer is altijd even een afspraak nodig.
Rimadyl is een erg fijne pijnstiller voor honden in de vorm van een smakelijke tablet (en ja, voor de verandering lijken deze ECHT smakelijk voor honden) die vaak wordt ingezet bij o.a. gewrichtspijn door bijvoorbeeld artrose.

Toegevoegd na 1 dag:
Reactie op je toevoeging:
Mijn antwoord is absoluut geen resultaat van 'even googlen'. Ik ben dierenartsassistente en heb dus antwoord gegeven uit mijn ervaring en kennis. Als ik gegoogled had, dan had ik een bronvermelding gedaan, zoals het hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet voor niets een dierenarts, huisarts schrijft medicijnen voor voor de mens en dierenarts voor dieren.
Dat iedereen vrij paracetamol kan nemen wil niet zeggen dat het goed is voor de mens, en zeker niet voor dieren.
Wil je niet te veel kosten maken, bel dan naar de dierenarts voor advies, dat kost niets, kun je altijd nog beslissen of je een consult wil, waarschijnlijk schrijven ze een recepje voor je uit en de kosten voor pijnstillers voor honden zijn niet zo heel hoog. Ik hoop dat je je hond snel van de pijn af kan helpen, zeker als je het aan hem kan zien dat hij pijn heeft!
Succes

Toegevoegd na 1 uur:
Dus eigelijk wist je het antwoord al, en gelde je vraag als test!
Het doel begrijp ik niet helemaal!
Waarom je dus deze vraag hier stelde,
Maar het gaat nu dus goed met jullie hond, dat is het belangrijkste, toch?

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens heb ik niet gegoogeld, en mijn kleine menselijke verstand gebruikt! :)

Toegevoegd na 1 uur:
Dus resumee, het mag in overleg met je dierenarts!
Ik zei toch dat even bellen tot een oplossing zou komen :)