Wat is het verschil tussen een griekse landschildpad testudo hermani / boettgeri?

Al verschillende keren gezien dat sommige praten over een testudo hermanni soms zelfs met nog een hermanni achter. Andere die praten over een testudo boettgeri. En ook zag ik zelfs testudo hermanni boettgeri.

En ook zag ik al testudo greaca maar kennelijk is dat latijn voor moorse niet griekse.

Zit er een logica achter de namen of is er een verschil tussen de soorten?

4 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (1)

Testudo hermanni wordt onderverdeeld in de ondersoorten Testudo hermanni hermanni en Testudo hermanni boettgeri. In het verleden zijn er diverse benamingen voor de verschillende ondersoorten geweest. De meest recentelijke varianten zijn Testudo hermanni robertmertensi voor de Testudo hermanni hermanni en de Testudo hermanni hercegovinensis welke recentelijk bij het ondersoort Testudo hermanni boettgeri is gevoegd.

Testudo hermanni boettgeri kan aanmerkelijk groter en zwaarder worden dan T. hermanni hermanni. De eerste kan vijfentwintig cm lang worden (althans de vrouwen) terwijl T. h. hermanni maximaal achttien cm lang wordt. Het carapax van T. h. hermanni is ovaler, vooral bij de mannen. Een volwassen T. h. boettgeri heeft naar achteren een duidelijk breder wordend rugschild. Een T. h. boettgeri-vrouw kan een gewicht bereiken van twee en een halve kilo en meer. De mannen blijven over het algemeen kleiner en lichter. Het maximale gewicht van T. h. hermanni bedraagt nog geen kilo terwijl ook hier de mannen weer kleiner en lichter blijven.
T. h. boettgeri heeft op het plastron (buikschild) zwarte vlekken en in tegenstelling tot T. h. hermanni vrijwel nooit twee duidelijke ononderbroken zwarte banden. Bovendien is de pectoraalafstand op het plastron bij T. h. boettgeri altijd groter dan de femoraalafstand terwijl die verhouding bij T. h. hermanni net andersom ligt.
Om eventuele verwisseling van Testudo hermanni met Testudo graeca uit te sluiten, volgen hier enkele essentiële verschillen:
T. h. boettgeri (en T. h. hermanni) heeft altijd een hoornnagel aan de staartpunt, mééstal een gedeeld staartschild (supracaudaalschild) en géén hoornknobbels op de dijen (dus tussen staart en achterpoot), dit alles in tegenstelling tot T. graeca en diens ondersoorten.
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=Jjn0vX5Z87A&feature=youtu.be
SimonV