Hoe leer ik mn kat af om te kluiven?

Mijn kat kluift al sinds hij kitten is, de hoeken van het bankstel, op de rotan stoelpoten, op de dunne sisalstokjes die als een Y op de krabpaal zitten en op de achterkant van speelstokjes. Hij is tussen dat hij 1 en 2 jaar was vaak hangerig geweest, oogte depressief en de DA kon maar steeds niks vinden. Klachten waren vaag en het viel eigenlijk alleen mij op. Heel lang verhaal maar uiteindelijk met zeer hoge koorts bij de specialist gekomen waar het een maagdarmontsteking waarschijnlijk door voedselallergie bleek te zijn. Hij is daar na opname snel opgeknapt en staat nu op hills D/D. Hij is inmiddels zo ongeveer als hij moet zijn,, vitaler, speelt lekker, en oogt blijer. Alleen kluift hij nog steeds graag, tis werkelijk net een hond soms. De specialist zei dat kluiven een teken is van een probleem, maar ik vraag me af of het niet toch ook een gedragsding kan zijn. Het gaat nu goed maar hij kluift nog steeds graag en gaat erbij helemaal uit zn dak in combinatie met spelen. Ik maak me toch zorgen, ik wil niet dat hij bijvoorbeeld stukjes stoelpoot binnenkrijgt waardoor zijn probleem weer getriggert word. Iemand een oplossing of een mening?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het kluiven is waarschijnlijk wel begonnen als onderdeel van een medisch probleem, maar nu het gedrag er al ingesleten is, gaat de kat ermee door. Afleren is dan ook erg lastig. Feliway spray met feromonen spuiten op de plekken waar hij veel kluift kan helpen. Of anders iets heel ergs vies smeren op die plekken, zoals citroenolie, wat katten niet lekker vinden.
Als je de kat betrapt, gelijk afleiden met een speeltje, helaas zal je er veelal niet bijzijn. Schakel zonodig een kattengedragsdeskundige in.

Hill's dd is trouwens niet het meest zuivere voer bij voedselallergie. Bij onvoldoende resultaat kan je beter Hill's ZD geven of RC Hypoallergeen.

Zylkene is een voedselsupplement wat bij gedragsproblemen/ stress etc. ook zeer goede resultaten geeft. Niet alle dierenartsen zijn al bekend met dit middel. Maar ik zie in de praktijk zeer goede resultaten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er kunnen erg veel redenen zijn waarom een kat kauwt.
soms is het genetisch bepaald, vooral bij oosterse rassen.
soms ligt er een medisch probleem aan ten grondslag, vaker is het een gedragsprobleem.
wat soms helpt, is de kat van extra vezels voorzien, overleg dit eens met je dierenarts.
koop verder wat kauwspeeltjes voor honden, en doe daar een druppeltje visolie op om het aantrekkelijk te maken.
geef hem z'n eten voortaan in een voerbal, en ga brokjes verstoppen, zodat hij er druk mee is z'n eten te "vangen".
hopelijk helpt dit het gedrag te verminderen, succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Het is niet echt een antwoord (misschien ook wel) maar gaat een kitten niet kluiven/flokken als hij te vroeg bij de moeder is weg gehaald? De dierenarts vertelde mij dit eens..