In mijn buurt zit een kinderboerderij die haar konijnen niet goed huisvest. Kan ik iets doen?

In mijn buurt zit een kinderboerderij. Alle dieren zitten er eigenlijk heel goed bij, behalve de konijnen. Die zitten in kleine hokken, en ook nog eens afgezonderd van elkaar (terwijl het groepsdieren zijn). Ik heb met de eigenares van de boerderij gepraat, maar zij is niet bereid om er iets aan te veranderen. Het is echter tegen de wet (daarin staat letterlijk dat dieren genoeg bewegingsruimte moeten hebben, zodat ze niet onnodig lijden). Daarnaast heb ik het idee dat het een slecht voorbeeld geeft aan mensen die daar komen. Is er misschien iets wat ik kan doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
3.5K

Antwoorden (2)

Bel 144, red 'n dier.
Zij gaan ook over het dierenwelzijn en kunnen de situatie beoordelen.
Toegevoegd op 04 augustus 2019 18:09: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een konijnenhok is veilig en comfortabel voor een konijn als het aan de volgende eisen voldoet:
Het nachtverblijf is beschut en donker.
Het hok is makkelijk en goed schoon te maken.
Het hok kan niet kapot worden geknaagd.
De verf van het hok is niet giftig voor je konijn.
Het buitenhok staat in de schaduw en de luwte.
Het buitenhok regent niet in en de regen blijft niet op het dak staan.
Afmetingen
Een konijnenhok moet voldoende ruim en hoog zijn. Voor een dwergkonijn moet het hok minimaal 100 centimeter lang, 60 centimeter breed en 60 centimeter hoog zijn. Bedenk goed hoe groot het konijn wordt en koop of maak op die grootte het hok. Het konijn moet in zijn hok een paar hupjes kunnen maken en rechtop kunnen staan.
Als je dat allemaal hebt gecontroleerd moet je ook bedenken, dat er kippenschuren bestaan met 100.000 legkippen, dat er varkensschuren zijn met 1000 mestvarkens en dat we een Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) hebben die ook het dierenwelzijn controleert.
Taakomschrijving NVWA
De NVWA bewaakt:
de gezondheid van dieren en planten;
de veiligheid van voedsel;
de veiligheid van consumentenproducten;
het dierenwelzijn.
Wellicht kun je contact met de NVWA opnemen.