hoe knip ik de nagels van mijn papegaai?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
8.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Als je dat nog nooit gedaan hebt kan je beter even naar de dieren arts en die het laten doen die kan dan direct ook uitleggen hoe je het moet doen.
Rieneke1
6 jaar geleden
War ronron1212 hierboven zegt, of wellicht zit er in jouw buurt een mobiele dierenarts die het aan huis doet.

Antwoorden (2)

deze kan je het best niet knippen als je genoeg dingen in het hok heb hangen (dus ook van die specaale stokken waar een ruw (schuurpapierachtich) laagje overzit) dan hoeft dit helemaal niet dit is het beste voor je die maar hoelang zijn ze nu precies als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pak de papegaai stevig vast, in de meeste gevallen is een handdoek aan te raden. Nagels knippen is natuurlijk tegen zijn wil en zal zeer zeker stressverhogend zijn voor de papegaai. Dit zorgt weer voor een flinke verhoging van de hartslag. Een hartstilstand is wel eens voorgekomen bij zo'n stresssituatie, maar dat was vooral bij wildvang vogels;
Doe het met twee personen. Zo heb je meer controle over de vogel en kun je nauwkeuriger en rustiger je gang gaan. Hou de vogel tijdens het knippen, in de handdoek, zoveel mogelijk rechtop en laat hem op zijn poten staan. Dit is voor de vogel comfortabeler, vooral als er vreemden bij zijn. Door hem rechtop te houden en hem op de poten te laten zitten voorkom je dat hij zijn poot dichtknijpt wat weer een nachtmerrie is voor degene die knipt. Maar als je een andere manier hebt die je handiger vindt, ga dan vooral je gang;
Een papegaai kan heel haatdragend zijn naar sommige personen, vaak komt dit door een vervelende ervaring. Is dit het geval knip dan de papegaai liever 's nachts in een donkere ruimte. Laat de papegaai na het knippen zo snel mogelijk weer los in het donker. En laat de vogel dan in deze ruimte tot de ochtend;
Knip nooit te ver / te veel van de nagel af. Zorg dat je ver genoeg wegblijft van het "leven" in de teennagel, hier zit het bloed en de zenuwen. Bij sommige papegaaien is dit zeer moeilijk te zien. Knip dan alleen heel kleine puntjes af. Maar zelfs dan bent u er niet van verzekerd dat u niet te ver knipt. Knipt u in het "leven" dan zal de papegaai het van de pijn soms uitgillen en kan in paniek raken. Zorg ervoor dat je altijd een bloedstelpend middel bij de hand hebt. Zelf gebruiken we gewone maïzena of bloem, sommige medische middelen prikken en zorgen voor nog meer paniek en angst. Wil je nog voorzichtiger te werk gaan, vijl dan de nagels;
Soms zie je, als je een nagel tegen het licht houdt, waar het leven begint in de nagel. Bij een zwarte nagel gaat dit natuurlijk weer niet. Knip veel te lange, kromme nagels, in fasen. Zo voorkom je dat je te snel in het "leven" van de nagel knipt, dat de vorm te veel veranderd en dat de nagels te snel te kort worden. Hier kan lange tijd overheen gaan, soms weken. De ideale lengte van een nagel is een nagel die nog zeker 75 graden naar beneden kromt.