Is het gezond voor de gewrichten van een kat om van 2 meter te springen?

Ik heb enige tijd geleden een krabpaal gemaakt voor mijn katten met plateaus en een maximale hoogte van ongeveer 2 meter. Maar in plaats van in delen naar beneden te springen, springt mijn kat (vrijwel) altijd in 1 stuk naar beneden. Is dit op lange termijn goed voor zijn gewrichten?

een jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Zolang je kat een slank tot normaal postuur heeft, zal dit in mijn ogen weinig kwaad kunnen. Een kat is er op gebouwd om te springen naar en van grotere hoogtes. Een seniorenkat (8+) zal met artrose te kampen hebben, en zich zelf al niet meer aan deze sprongen wagen. Uitzondering is een kat met flink overgewicht, daarbij worden de gewrichten (te) zwaar belast. Nu scheelt dat dikke katten uit zichzelf ook wat rustiger bewegen. Al met al lijkt me weinig reden tot zorg.
Rieneke1
een jaar geleden