Wat te doen met een bijtende hamster?

Ik heb nu al ongeveer 2 maanden een russische dwerghamster maar steeds als ik mijn hand in de kooi steek begint hij keihard te bijten. ik heb al geprobeerd om voer op mijn hand te leggen, maar als hij dat op heeft gaat hij weer bijten. ik jaag hem ook nooit achterna en ik heb hem nog nooit opgepakt, dus wat kan ik doen om hem te laten stoppen met bijten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Zorg dat je met 2 handen in de kooi kan (soms moet je dan de hele deksel openen ipv alleen het luikje)

Doe alles erg rustig, zodat de hamster niet nog eens extra schrikt.

Neem een blaadje sla (dat steekt een stuk uit je hand).
Laat hem snuffelen eraan en lok hem dan 2-3 stapjes naar voren, voordat hij mag eten.

Dit herhaal je elke dag. Zodat hij zich gaat verheugen op jou komst, je blaadje sla (in een ritselzakje?) en jou geur.

Daarna doe je beide handen in de kooi. En laat je hem langs je lege hand staan / lopen, naar dat blaadje sla. Je lokt hem dus naar voren, langs of naast je andere lege hand.

Als hij bijt, geen sla.
Bijt hij niet, dan krijgt hij de sla.
(hou je lege hand in een vuist, dan heeft hij minder vat op je huid met zijn tanden)

Ook dit ga je elke dag herhalen, net zolang tot hij "doodnormaal" naast jouw lege hand dat blaadje sla eet.

Daarna raak je hem aan, terwijl hij de sla eet.
Bijt hij, geen sla.
Doe het heel rustig, en alleen aanraken is al goed. (niet per se aaien)
Ook dit weer herhalen.

Zo bouw je het verder op, tot je kunt wat je wilt:
- aanraken
- aaien langs nekgedeelte
- aaien over hele lijf
- paar vinger eroverheen (alsof je hem zou pakken)
- halve hand eroverheen
- hele hand eroverheen
- milimeter oppakken
- centimeter oppakken

etc etc.
Hou de stapjes klein, rustig en maak er een spelletje van. Ook voor jezelf, dan blijft het leuk.

De stapjes zoals ik ze hier heb gezet, kan je natuurlijk zelf bedenken of veranderen! Wees creatief.

Toegevoegd na 1 minuut:
Laat hem nooit het hele blaadje opeten.
Jij haalt halverwege het blaadje weer weg, zodat hij niet de kans krijgt om te bijten.

En je kan natuurlijk een paar keer per dag oefenen, als je daar zin in hebt. Daarmee krijg je een band met hem en hij met jou
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt erg pedagogisch verantwoord, maar echt veel hersenen heeft een hamster niet dus of t werkt...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha hamster training. Gaat niet lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-/-
hamster zijn niet om te knuffelen, zijn niet te trainen, hamsters zijn kleine dieren die je met rust moet laten!

Andere antwoorden (1)

Hamsters zien er schattig uit en het is erg vermakelijk om ze in hun radje of buizen te zien lopen.

Echter een hamster is geen knuffeldier en dat zal het ook nooit worden. Hamster hebben er over het algemeen een hekel aan om opgepakt te worden (stel jezelfs eens voor dat jij opgekapt wordt door een mega grote hand)

Sommige hamsters vinden het alleen vervelend, een enkele vind het leuk en een groot deel bijt om te laten zien dat ze het er niet mee eens zijn.

Dit leer je een hamster ook niet af, zelfs niet door hem regelmatig op te pakken zoals wel eens gezegd word.

Geniet van je hamster door er naar te kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de minnen. Ik snap jullie duidelijke motivatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Niels. Ik heb mijn hele jeugd hamstertjes gehad ( en mijn nichtje en mijn vriendinnetjes ook) en kan me helemaal niet vinden in je verhaal.
Mijn ervaring is juist dat hamstertjes het wel degelijk leuk vinden om "in een holletje" te kruipen in je hand of in het hoekje bij je elleboog. Enige bijtende hamstertje wat ik heb gehad, was een vrouwtje, die beet toen ze jonkies had. Goede motivatie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook tig hamsters gehad en slecht eentje beet er niet. Russische dwerghamsters. Lief om te zien, maar ze bijten. Op je hand voelen ze de rimpels en 'heuvels' en daar beten ze in. Of in mn vinger.
Ben het eens met Niels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@niels: + omdat je helemaal gelijk hebt.
ik heb ook een hamster gehad en 1 ding: ze bijten, waarom logisch 't zijn nachtdieren en wij hinderen ze (WIJ REUZEN!) overdag als ze moeten slapen!
en uiteraard zijn het GEEN KNUFFELDIEREN!
je hebt helemaal gelijk!