Hond is bang. Iemand idee wat dit kan zijn?

Sinds mijn broer 1 x met zijn schoenen piepte perongeluk is onze hond bang geworden. Het lag toen echt aan het piepen dat de hond weg liep met staart tussen de poten en oren naar achter. Hij ging maar niet weg bij onze voeten en durfde niet bij ons vandaan. Nu is hij nog steeds bang ook als mijn broer er niet is. Hij staat soms om het hoekje naar de kamer te kijken en dan op 1 bepaald punt. Gewoon nergens. Kan een hond waanbeelden zien of zo? Of is het wat anders? Hij loopt steeds naar de voordeur en zit zelfs boven in de badkamer in een hoekje. Iemand idee wat er met hem kan zijn we weten het niet meer. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Misschien een beetje stom.. Maar lopen jullie met schoenen aan in huis? Want misschien is jullie hond bang geworden voor schoenen?

Toegevoegd na 12 uur:
Misschien kan je de hond opnieuw laten wennen aan schoenen? Dat je bijvoorbeeld schoenen aandoet, je loopt naar hem toe en dan ga je 'm aaien. Probeer 'm tegelijkertijd te kalmeren door een snoepje te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honden kunnen trucjes en kunstjes leren. Ze kunnen ook eigenaardigheden leren. Zo kunnen ze een idiote angst voor iets hebben wat helemaal niet eng zou moeten zijn.

Er is 1 hond in mijn buurt waar mijn hond zo bang voor is, dat is piepend naar huis rent als hij nog maar denkt dat hij hem tegen komt. Voor andere honden is hij niet bang, het is alleen deze hond. Die is groot en is ooit iets te enthousiast op mijn hond af komen denderen. Dit is in het geheugen gegrift. Dit kan ook bij de piep van de schoen gebeurd zijn. Piep er op los en doe er wat leuks bij: beloning, spelen, wat lekkers en is zo weer over.

Honden kunnen soms in een bepaald gedrag, bv blaffen naar een klok, rondjes achter staart aan, of iets anders geks helemaal op gaan. Je moet ze dan corrigeren , en zorgen dat ze stoppen met het gedrag. Zorg dat je hond zich niet verveeld. Geef hem speelgoed, wat te kluiven en genoeg afleiding/afwisselen. Een wandeling moet, maar even mee naar de supermarkt is voor een hond ook afwisseling.
Stuur hem als hij staat te staren gewoon (rustig, hij is niet stout) naar zn mand waar hij zich prettig en veilig voelt en besteed er verder geen aandacht aan. Er is tenslotte niets aan de hand en dat laat je zo merken..

Toegevoegd na 4 minuten:
Het kan ook nog te onrustig zijn in huis. Zorg dat hij zijn mand op een rustig plek heeft. Waar hij wel het gevoel heeft dat hij er nog bij is en hij nog met een half oog het leven in huis kan volgen, maar niet op een plek waar hij veel gestoord wordt. Honden liggen graag ergens onder, bijvoorbeeld onder een tafel.
Als je hond ergens bang voor is zou hij naar zijn mand moeten rennen, dit hoort de plek te zijn waar hij zich veilig voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ook dat de hond bang geworden is van schoenen misschien is het mogelijk om je schoenen bij de voordeur uit te trekken, en op kousenvoeten verder te lopen in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar je zal wel gek zijn als je je op die manier gaat aanpassen aan het (ongewenste) gedrag van je huisdieren.
Beter is om het dier te leren dat hij niet voor dergelijke dingen bang hoeft te zijn.
Je kan toch ook niet al je bezoek gaan vragen om zich bij de deur te ontdoen van schoenen ?
zeker schoenen van Zalando.Is mijn hond ook bang voor.Komt door die schreeuwerige reclame.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht antwoord, maar wel een goeie grap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus voor de grap.
Hij is kennelijk bang omdat hij iets associeert met het piepen van (sport?)schoenen.
Als het een herplaatshond is kan dat voortkomen uit iets van zijn jongere jaren.

Maar dat is vroeger en we leven nu met hem in het nu en daar moet je mee aan de slag !
Er staat niet heel veel informatie bij je vraag dus ik doe een suggestie.

Als het een sportieve werkhond (ras) is kan je het geluid opnemen op een geluidsbron die je afspeelt op het moment dat hij buitenshuis iets héél leuks doet.
Bijvoorbeeld als hij naast de fiets loopt of precies op het moment dat hij achter een balletje aan rent.
Hij zal, na een aantal keer, de link gaan leggen tussen het geluid en iets leuks.
Als dat goed gaat verplaats je het geluid (eerst op laag volume en dan steeds iets harder) naar binnenshuis.
Speel met hem of tijdens het eten laat je het geluid zachtjes klinken.
Voorkom wel dat hij ver weg kan vluchten.
Zolang het goed gaat kan je langzamerhand het geluid harder gaan zetten of zomaar "per ongeluk" eens laten klinken.
Geen aandacht trekken voordat je dat doet en vooral geen medelijden tonen als hij wel eens schrikt !

Het is een lang proces maar de aanhouder wint.
En als je broer komt, laat hem dan maar wel voor een tijdje die schoenen niet dragen.