Worden krokodillen echt als huisdier gehouden?

Een tijdje geleden kwam ik in een gewone dierenwinkel baby-krokodilletjes tegen voor de verkoop.

Dat heeft me ontzettend nieuwsgierig gemaakt of deze beestjes werkelijk gekocht worden door "gewone" mensen en hoe deze dan gehouden worden. Is er gewoon een kamer voor vrij gemaakt in huis, ofzo? Ik kan het me haast niet voorstellen!
Ik ben het vergeten aan de verkoper te vragen en kan er helaas weinig over vinden op het internet.

Hier misschien een krokodilleneigenaar aanwezig? ;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In mijn jeugd kende ik iemand die had een krokodil als huisdier. Hij had een grote kamer met daarin een laag basin gebouwd. Ik dacht eigenlijk dat het toen en nu verboden was. Ben het contact kwijt geraakt, dus ik kan je niet meer vertellen dat dit.

Hij had ook bakken vol met piranha vissen. Daarin was hij NL kampioen, dus dat lijkt wel legaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zijn er: mensen die een krokodil in huis nemen. Maar de aanschaf van dit beest vraagt om veel geld en kundigheid. Zo is de prijs van een flinke krokodil gerust een paar duizend euro en moet er in huis ruimte zijn voor een terrarium van veel vierkante meters. Ook is het belangrijk een nauwkeurig klimaat na te bootsen.

Er zijn diverse soorten krokodillen te krijgen die je in huis mag houden. Zoals de dwergkaaiman, die zo’n 1,50 meter lang wordt. Maar ook de breedvoorhoofdskrokodil is als huisdier te houden, deze wordt zo’n 2 meter. Huiskrokodillen zijn er ook groter, maar dan moet het terrarium natuurlijk ook extra groot zijn. Voor een dwergkaaiman is een moerasterrarium geschikt: een plek waar zowel water als land beschikbaar is. Een terrarium van 5 bij 2 meter (10 vierkante meter) is de minimale ruimte die de dwergkaaiman zeker moet hebben.

Denk dus goed na voor je een krokodil aanschaft, dat is de belangrijkste conclusie. Meer weten over het houden van de kroko’s? Kijk dan eens op de site van Stichting Platform Verantwoord Huisdierenbezit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die zijn er wel . er wordt wel geregeld gecontroleerd of jij aan alle eisen voldoet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wie controleert dit dan?
Het komt wel voor, maar het probleem is dat ze groot worden...vanaf 1,50 tot ruim 2,5 meter. Bovendien kunnen ze 50-100 jaar oud worden en zijn ze niet echt 'aaibaar' maar eerder 'hapgraag' te noemen...Je moet een enorm terrarium hebben met een grote waterpoel..Dat kost je dus op z'n minst een hele kamer in je huis...Het is dus niet echt een goed idee...

Meer info vind je op :http://www.huisdieren.nu/main/index_reptiles.html