een hond bijkopen of niet? help!!

ik heb nu 2,5 jaar een super lief hondje. Hij is vanaf het begin gewend om overdag alleen te zijn. Mijn vriend wil er graag een tweede bij zodat deze hond dan niet zo alleen is. Ik twijfel enorm. Nu kan onze hond nog overal mee naar toe en als het moet ook nog logeren maar met 2 honden kan dat niet. En zo zijn er nog meer voor en nadelen. Wat moet ik doen? Is onze hond echt zielig zo alleen overdag of is het alleen ons gevoel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (7)

Ligt er nog al aan wat de oorspronkelijke functie van de hond was. Als het van oorsprong een gezelschapshondje is, dan zal hij niet gelukkig zijn, als hij de hele dag alleen is, maar als het van origine een waakhond is, dan is hij gewend om alleen te zijn. Zelf heb ik een cavalier, een gezelschapshond(je), die heeft het liefst de hele dag iemande om zich heen, ook al ligt hij dan zelf te slapen......

Toegevoegd na 1 minuut:
By the way, als je een hond bijkoopt, loop je ook het risico, dat ze samen je huis afbreken.
13 jaar geleden
het is net wat een hond gewend is, wij hebben er zelf 2, maar als we weggaan langer dan een dag nemen we ze altijd mee.
1 hond meenemen is makkelijker dan 2, en 1 hond alleen thuis is zeker niet zielig.
de kans dat ze de boel op stelten gaan zetten is aannemelijk, maar niet op initiatief van je hond die je nu hebt, want die weet wat wel en niet mag, maar een nieuwe zal zeker de grenzen op gaan zoeken.
persoonlijk hield ik het lekker zo, je weet nu wat je hebt, en niet wat het word met een nieuwe hond erbij.
je ziet / hoort vaker van mensen die er een hond bijnemen die denken dat 1 hond zielig is dat ze hem later wegdoen omdat het niet klikt, dat is pas zielig.
zo,n beestje vraagt er niet om, het zijn meestal van die impulsieve aankopen waar je later spijt van krijgt.
slaap er noch een nacht over, maar laat je er niet van weerhouden, wij hebben er ook 2, dat gaat prima, ik zou ze voor geen goud willen missen. suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt een beetje van de omstandigheden bij jullie thuis af, denk ik. Woon je in een huis met tuin of in een klein appartementje. Heb je de tijd en energie om de tweede hond ook zindelijk te maken en op te voeden. Wat als die tweede hond een enorme blaffer/sloper blijkt te zijn?
Niet alle honden zijn tevreden alleen thuis (zelfs al is het met een andere hond erbij). Als al het voorgaande geen probleem is, dan denk ik dat je gerust een tweede hond kan nemen. Lijkt mij dat als die tweede een eerder klein ras is dat meenemen/logeren even goed voor twee zou moeten lukken als voor 1.
Hou er wel rekening mee dat twee honden ook twee keer haar verlies in huis betekent.
Persoonlijk heb ik altijd zelf twee honden samen gehouden om dat ik fulltime werkte. Jammer genoeg zijn mijn omstandigheden verandert en woon ik nou op een klein appartement. Heb daarom na de dood van mijn oudste hond geen tweede meer genomen maar van zodra we hier verhuizen komt die er zeker terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 honden heel de dag alleen is nog zieliger...
het is niet zo als je 2 honden hebt, dat ze dan elkaar hebben, nee honden gaan niet de hele dag spelen, ze maken ook ruzie..
je kan beter misschien iemand vragen om een keer midden op de dag even bij je hondje te gaan kijken en of eventueel uitlaten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al 2,5 jaar is je hondje nu alleen, dus hij is het aardig gewend. Als je een hond erbij neemt is het maar de vraag of het klikt en wat ze overdag gaan uitspoken met zijn tweetjes.
Komt er ook niemand tussendoor de hond uitlaten? Dan zit hij inderdaad wel lang alleen, maar goed, je hondje weet niet beter.
Als je het zielig vindt, dan kan je beter een uitlaat/oppas zoeken. Zijn er geen buren/ buurtkinderen die een wandelingetjes met hem willen maken?
Een hond erbij nemen alleen als gezelschap lijkt me niet zo verstandig. Als je dan eens weggaat/ op visite gaat/ op vakantie gaat is de kans met 2 honden veel groter dat je ze thuislaat of naar het pension moet brengen dan nu. Want nu zeg je zelf al, neem je hem makkelijk mee of kan hij logeren. Dus straks met zijn tweetjes zijn ze dus vaker alleen/ zonder baasje dan je hondje nu is...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden die je aangeeft om een hond erbij te nemen, is niet juist.
Een hond, die gewend is om alleen te zijn, zal niet minder eenzaam worden. Immers, als hij de leider blijft van twee honden, zal hij de eigenlijke leider (jij dus) blijven missen.

Maar.... een hond is een gewoontedier. Als hij nu al gewend is om alleen te zijn, zal de tweede hond mogelijk zelfs een inbreuk zijn op de gewoonte om alleen te zijn. Het kan leiden tot onderlinge ruzies, blaffen of samen slopen.

Als je een tweede hond erbij wil, moet dat een andere reden hebben. Zolang dit de reden blijft (het opheffen van eenzaamheid) moet je er niet aan beginnen. Het beperkt jullie mogelijkheden zoals je al zegt.
Niet aan beginnen dus!
Ivana
13 jaar geleden
Moeilijke vraag.... je hond is het gewend alleen te zijn.
Er kunnen erg veel problemen ontstaan als je er een tweede bij neemt.
Ik raad je aan vrijdag (en ook op andere dagen tussendoor) vanaf 21.00 uur te kijken op Nat.Geografic naar de Dogwhisperer. Ik heb er zelf veel van opgestoken.
Cesar Millan laat allerlei problemen en oplossingen zien die je met honden kunt hebben.
Veel wijsheid en succes gewenst!