Mag je een poes van een ander naar de dierenarts brengen?

De kat loopt al maanden mank en dat is alleen maar erger geworden soms als ze bij ons komt maakt ze het bekende pijn gemauw. Zo triest. We zijn een keer bij de mensen geweest omdat ze echt voor de deur lag te schreeuwen van de pijn. We zijn met de kat naar de mensen toe gegaan en erg werd erg nonchalant op gereageerd en 10min later liep (waggelde) het beestje weer buiten. Het liefst pak ik het beestje op en breng haar naar onze dierenarts. Ik kan het bijna niet aanzien. Maar mag dit wat kan je in zo'n situatie doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Rieneke1
11 jaar geleden
Ik zou er hard over denken het diertje bij kop en kont te pakken en bij het asiel af te leveren als zijnde zwerfkat.
Gechipt zal het beestje wel niet zijn vermoed ik.
Ga je zelf naar de dierenarts, dan zou je wel eens voor hoge kosten kunnen komen te staan.
Verder blijft het structurele probleem dat het deze mensen aan de reet zal roesten hoe het met de kat gaat.
Via het asiel heeft hij kans op een goed huisje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik zou eerder de dierenbescherming of het asiel bellen dan dat ik er zelf een berg geld aan ga uitgeven. En het zijn nou ook niet bepaald diervriendelijke eigenaren dus na een tijdje loopt de kat er weer net zo mank bij.
Pieter2011
11 jaar geleden
Helemaal mee eens! De kat van een vriendin was van het balkon gevallen/gesprongen, en alleen de operatie aan het beest z'n poot (door een dierenorthopeed) kostte al 1400 euro. Daarna moest-ie maandenlang in de bench, want hij mocht niet springen. Ook later volgden nog vele rekeningen. Als je naar de dierenarts gaat of 114 belt, is de kans groot dat de eigenaren van de kat erachter komen dat jij de actie op touw hebt gezet. Mijn keuze zou ook zijn: naar het asiel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig dat jij je over dit beestje ontfermt daarom een dikke+ voor je vraag. Absoluut de dierenbescherming bellen zodat jij zelf idd niet de kosten hoeft te betalen,
Groetjes je mede dierenvriend vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig zijn er genoeg dierenvrienden, zoals jij. Bijvoorbeeld de dierenbescherming. Even opbellen en die regelen de rest voor je.

Antwoorden (4)

Bel 114 en leg de siuatie uit. Bent u getuige van een dier in nood door een ongeluk, mishandeling of verwaarlozing, dan is er één centraal nummer dat u kunt bellen om het te melden: 144. Dit nummer is zeven dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar tegen lokaal tarief. Mocht 144 om technische redenen niet bereikbaar zijn, bel dan het politienummer 0900-8844.
Meldkamer
Het meldnummer is ondergebracht bij het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). Dat betekent dat speciaal opgeleide politiemensen de telefoon aannemen en de juiste hulpverlener inschakelen.
Samenwerkende hulpdiensten
Afhankelijk van de melding wordt de politie, de Dierenbescherming, de Landelijke Inspectiedienst of de nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit ingeschakeld.

Dit mag je in ieder geval in dit geval doen.

Toegevoegd na 31 minuten:
Bel 144.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Waarom heet de link 144, maar gaat het antwoord over 114?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, stom, ik zat te typen en te praten tegelijk, dat werkt niet. Het staat inderdaad 1 keer fout in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nuttige info, ik wist niet van het bestaan van 144 af. En 114 komt waarschijnlijk gewoon door een verwarring met 112.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, nee praten en denken gaat niet samen, daarom inderdaad met 11 begonnen denk ik, suf maar waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard een dikke +
Je mag een dier dat lijdt altijd naar een dierenarts brengen (is geloof ik zelfs verplicht). Het kan wel zo zijn dat je zelf ook de rekening moet betalen als je geen overleg met de eigenaar hebt gehad.

Voorts kan je de dierenbescherming inschakelen en zeggen dat die eigenaar geen medische assistentie zoekt voor zijn kat die duidelijk lijdt.

tel.nr.: 144

http://www.144redeendier.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds kort is het plicht om een dier in nood te helpen, alarm te slaan via : 114.

Dus ik zou het zeker doen, maar misschien moet je dan ook de kosten betalen, dus alternatief is de dierenbescherming te bellen en advies te vragen.
Goed van je dat je dit doet, het is altijd moeilijk om een dier te zien lijden en als je ook nog weet wie er verantwoordelijk is en je bent er zelfs nog langs geweest: ik zou zeggen wacht niet langer, doe iets , alsjeblieft!!

Toegevoegd na 14 minuten:
Het alarmnummer is natuurlijk : 144.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Is het nummer nou 114 of 144?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Foutje: bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ging hier ook de mist mee in, je bent niet de enige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zo gaat dat soms, het zij zo. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enigste juiste antwoord, je bent verplicht het dier dat lijd te helpen.
Over de praktische uitvoering - namelijk 144 bellen, de dierenpolitie - heb je veel goede tips gekregen. Ook de suggestie om het diertje af te geven bij het asiel of de dierenambulance te bellen lijken me niet verkeerd.

Ik wil even ingaan op je letterlijke vraag, namelijk of je een dier van een ander naar de dierenarts mág brengen. De Nederlandse wet is een beetje raar daarin omdat dieren in iemands eigendom gezien worden als goederen en je niet zomaar mag beslissen over iets wat van een ander is, maar tegelijkertijd hebben wij allemaal een - ook wettelijke - plicht om voor hulpbehoevende dieren te zorgen.

In de gezond- en welzijnswet voor dieren, Artikel 36 lid 3 staat namelijk het volgende:
"Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen." Dus als jij dat diertje elke keer ziet waggelen en het duidelijk pijn heeft terwijl je wéét dat de eigenaar er niets aan doet, mag en moet jij daarop handelen. Om nu te voorkomen dat jij de schuld krijgt van eventuele kosten of er andere kwesties ontstaan, kun je het beste de al eerder gegeven adviezen volgen om de dierenpolitie of -ambulance te bellen. Op dat moment doe jij namelijk gewoon je burgerplicht en geef je het daarna over aan de autoriteiten. Zou je hem zelf meenemen naar de dierenarts, dan loop je een risico omdat je weet dat het geen zwerfdier betreft en je dan dus - hoewel ik je geen ongelijk zou geven - het recht in eigen hand neemt.

Als je trouwens niet had aangegeven dat je de eigenaars hierover al hebt aangesproken zou ik uiteraard dat als eerste adviseren, maar wellicht zijn er nog openingen? Als je weet waaróm ze niet met poeslief naar de dierenarts gaan, kun je ze wellicht helpen met advies. Stel dat de kosten om de één of andere reden een heel groot probleem voor ze zijn, dan zou je ze kunnen adviseren om bij de dierenarts om gespreide betaling te vragen of informatie kunnen geven over dierenklinieken speciaal voor mensen met een laag inkomen. Als het echt is dat het ze niets kan schelen, dan valt er waarschijnlijk weinig meer te praten en zou ik inderdaad andere actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind dat je een erg goed antwoord geeft. ik heb het zelf meegemaakt met mijn kat.
hij is al oud en mag inmiddels echt niet meer buiten omdat dat gevaar voor zichzelf en de omgeving oplevert (hij loopt rustig onder een rijdende auto door en blijft gewoon zitten als er een auto aan komt) als mensen komen kan jezelf uitleggen/ vertellen wat er precies aan de hand is en wat je allemaal al doet ( dat zie je nml aan de buitenkant niet)
zo kon ik uitleggen dat hij onder controle staat bij de dierenarts, dat ie een hartspierziekte heeft waar hij dagelijks medicijnen voor slikt, dat ie doof begint te worden en niet meer zo sterk in zijn spieren is maar dat ie echt nog geen pijn heeft.
mager is ie door de ouderdom en zijn ziekte, hij krijgt wel anderhalf blikje natvoer op een dag en daarnaast staat er droogvoer. vond het zelf ook opluchten dat ik mijn verhaal kwijt kon en hartverwarmend dat mensen om je kat geven, maar......er zijn ook zeker veel mensen die het alleen maar zien als kritiek en bemoeizucht. dus idd pas op hoe je het zegt....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen kunnen zoiets inderdaad heel verschillend opvatten. Nu geeft VS in dit geval al aan dat zij al een paar keer geprobeerd heeft het contact te zoeken met de eigenaars, maar het is wel goed om je te realiseren dat je niet altijd het verhaal ergens achter kent. Mijn kat was in z'n jonge jaren een erg mager en ielig katje: was prima gezond en at me de oren van 't hoofd, maar zag eruit alsof hij nooit wat kreeg thuis. Het liefst is hij 's nachts buiten, dus toen hij een paar jaar geleden ook een tijd last had van kale plekken door een allergische reactie, heb ik me echt wel eens afgevraagd wat er zou gebeuren als mensen hem aan zouden zien voor zwerfkat. Zou zomaar kunnen natuurlijk: mager katje met overal kale plekken, loopt veel buiten, inclusief 's nachts. 1+1=?? Maar goed, ik geloof VS best wel als zij zegt dat ze al contact heeft gezocht en dat haar opmerkingen niet echt aan komen. Sowieso zou je een kat die veel pijn heeft bij het lopen binnen moeten houden, dus dat klopt al niet.