mijn hond stinkt wat doe ik hier aan? ik heb een bruine labrador die steeds meer een zware hondenlucht krijgt. wie heeft er tips voor mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Heel misschien is je hond te dik. Labradors hebben nogal de neiging om te veel te eten en de meeste labrador eigenaren trappen daar met open ogen in. Een te dikke hond wordt ongezond en gaat lopen hijgen. Heeft hij dan ook nog last van een gebit met tandplak, dan weet je waar het van komt. zijn slechte adem komt je in golven tegemoed. Vaak kwijlen ze ook en laten dat tijdens de slaap lopen op kussens of dekentjes.

Ongezonde honden kunnen ook stinken. Labradors die te weinig lichaamsbeweging krijgen voeren het afval uit hun lichaam niet af en dan stinkt het transpireren ook. Ruik maar aan de voetzolen. Bij een labrador moet je de hongerlijn kunnen zien. Dat is een horizontale lijn vanaf het middel naar de"hammen" toe.

Wassen is slecht voor honden. Je haalt de natuurlijke vetlaag weg, ook met hondenshampoo. Ze worden kwetsbaarder en kunnen slechter tegen temperatuurswisselingen. Afspoelen met lauw water mag altijd, maar zal in dit geval niets uitmaken. Wassen moet je alleen in uiterste noodzaak doen, b.v. als ze in iets vies hebben liggen rollen. Viskoppen of zo.

Ga naar je dierenarts en vraag hem waar de moeilijkheid zit of kan zitten. Van hieruit kunnen wij niet bepalen waar de oorzaak zit. Met een stinkende hond valt niet te leven en in 9 van de 10 keer geeft je dierenarts je het beste advies. Hij zal inderdaad de oren nakijken, het gebit, de geslachtsorganen, (ook daar kan een vieze lucht vandaan komen) de huid en de totale conditie van de hond. Dan zal het probleem gauw zijn opgelost.
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

let op zijn haar voer brokjes alleen kunnen helpen,
geef tandsticks tegen plak en tandsteen geen mensenvoedsel veel uitlaten kammen borstelen en wassen met hondenshampoo op zijn tijd veel buitenlucht,
linda 1961
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als hij uit zijn bek stinkt kan het aan zijn voeding en gebit liggen. maar is het zijn vacht, dan kun je speciale shampoo aanschaffen. laat je hem zwemmen? labradors zijn waterliefhebbers maar zwemmen laat ze ook stinken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft hij een oorontsteking en komt de vieze lucht daar vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was mijn hond maar ook gelijk de kleedjes en manden waar hij in en op ligt dat scheelt enorm.
Tevens poets ik zijn tanden
En, er bestaat tegenwoordig hondenparfum.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit duid vaak op een gebitsprobleem. Laat je dierenarts regelmatig de tanden van je hond controleren. Ook een goede voeding wil dit probleem verhelpen.

Een grote veroorzaker van tandproblemen zijn vaak de zachte (en natte) voeding. Heel veel mensen lengen de harde brokken aan met water. Als je hond slecht eet is dit een tijdje goed, maar dit moet niet te lang gebeuren. Anders eet de hond namelijk niet meer anders en dat is weer slecht voor het gebit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook aan de aanaalklieren liggen. Die kunnen verstopt zijn, en dat stinkt behoorlijk. Je kunt het herkennen als een hond met zijn billen over de grond gaat schuren. Dit is op te lossen door naar de dierenarts te gaan. Een hond die vaak binnen is stinkt ook meer dan een buitenhond.

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg een min punt, prima maar waarom?? daar kan ik ook iets van leren....
-Wat geef je hem te eten?
-Hoe oud is hij?
-Hoe zien zijn tanden eruit?
-Hoe ruiken zijn oren?
-Zwemt hij (heeft hij laatst gezwommen)?
-Doet hij iets 'abnormaals' (sleetje rijden, veel krabben, is hij lamlendig, enz)
-Waar is de geur gecentreerd (kop? geslachtsdeel? anus? poten? ...?) en wat versta je onder 'hondenlucht'?
-Komt het met vlagen of is het constant?

Gaarne wat meer informatie voordat ik duidelijk advies kan geven.

"Hondenlucht" is wat ik vaak krijg te horen (ik werk als dierenarts en hondentrimmer) maar een hond hoeft helemaal geen zogenaamde hondenlucht te hebben. Ja hij kan wat ruiken, maar gewoon een neutrale geur. Geen stank, niet hetgene wat veel mensen hondenlucht noemen. Die zogn. hondenlucht heeft een oorzaak (dat kan variëren van de stank doordat hij graag tegen de wind in plast en daardoor een borst met opgedroogd urine heeft, tot een tumor in de maag) die aangepakt kan worden, zodat je hondje weer fris en fruitig ruikt, zonder troep als hondenparfum of zonder je hond te vaak te wassen.

Mijn honden ruiken nu ook wat intenser (nog geen hondenlucht), doordat het erg warm is geweest. Honden hebben moeite met zweten, ze kunnen het niet zoals wij dat kunnen. Als het dus pas sinds de laatste dagen is, door de warmte, dan is het een zweetlucht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het meer aan de vacht ligt dan kan je ook haarlotion van de zwitsal gebruiken. dat kan geen kwaad voor dieren omdat er geen geurstoffen in zitten, en zeg nou zelf als het voor baby's geschikt is dan is het voor alles en iedereen geschikt. en ja als de hond uit zijn bek stinkt, dan kan je elke dag zijn tandenpoetsen en je hebt ook van die mentholsnoepjes voor honden, volgens mij gewoon te verkrijgen bij de supermarkt.