Een koolmees vliegt sinds 2 dagen het nestkastjes in en uit. geeft dit aan dat ze wil nestelen?

een jaar geleden
in: Vogels
TurfGraver
een jaar geleden
Beetje vroeg voor nest bouwen (maar met dit weer weet je het nooit).
Ze overwinteren ook wel in nestkastjes.

Antwoorden (2)

Het geeft aan dat deze overweegt er te gaan nestelen.
Koolmezen kunnen verschillende broedplaatsen bekijken voordat ze hun favoriete plek kiezen. In- en uitgaan is hierbij normaal gedrag. Ze controleren de locatie op veiligheid, vrije vliegroute e.d.
Dat wil niet zeggen dat wanneer ze een nest gaan bouwen ze niet plotseling van gedachten veranderen en ervoor kiezen om toch ergens anders een nieuw nest te beginnen.
Toegevoegd op 16 maart 2023 09:19: tekst
een jaar geleden
Ja, het is een goed teken dat de koolmees het nestkastje in en uit vliegt. Dit gedrag duidt erop dat de koolmees het nestkastje als een geschikte plek ziet om te nestelen.
9 maanden geleden