Hoe krijg ik mijn agapornis personata tam?

Ik heb 2 personata gekocht. Eentje 2 maanden geleden, samen met een mannetje dat helaas is komen te overleiden. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een nieuw maatje en die is een paar dagen geleden opgehaald. Ik doe nu al 2 maanden mijn best om het vrouwtje tam te krijgen maar het lukt me niet. Ik heb het geprobeert met trosgierst en dat werkte, ze kwam direct naar me toe. Ze durfde alleen nooit direct met mijn hand in aanraking te komen. Ook als ik mijn hand in de kooi deed om het water te verschonen vloog ze altijd weg. Een paar dagen voor het mannetje kwam werd ze al wat schuwer. Maar nu het mannetje erbij is, is ze al helemaal schuw. Begrijpelijk. Ik wil ze heel graag tam krijgen, ze zijn nu allebij ongeveer 5 maanden. Mijn vader zegt dat ik ze uit de kooi moet pakken en ze gewoon moet vasthouden. Ik weet niet of dat een goede en werkende methode is om mijn vogeltjes tam te krijgen is. Alvast bedankt voor uw antwoord.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
2.6K

Antwoorden (1)

Een paartje is niet makkelijk tam te krijgen als ze eenmaal samen zijn. Ze hebben dan genoeg aan elkaar. Dat wil echter niet zeggen dat ze schuw moeten blijven. Ze kunnen aan je wennen als jij behoedzaam te werk gaat en geen eisen stelt. Het duurt alleen langer dan wanneer de vogel alleen zou zijn en in jou zijn/haar partner zou zien. Steek nooit je hand rechtstreeks naar een van de vogels uit, dat zien ze als een aanval. Benader ze van de zijkant. Alles wat je voor ze doet: kooi verschonen, water en voer geven, trosgierst aanbieden, doe dat rustig en praat zachtjes met ze. Laat ze samen genieten zonder verstoring.
Een vogel echt tam maken is gebruik maken van een onnatuurlijke situatie. De agapornis is een vogel die je paarsgewijs of in een grote groep moet houden, zoals ze ook in de natuur voorkomen. Ja, jammer voor jou. Maar de vogels zijn gelukkiger als je ze samen hebt. Kijk ernaar, naar hun gedrag en geluk en geniet. Dat is beter dan ze dit geluk te onthouden en in eenzaamheid tam te maken.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik hoop ze in ieder geval aan me te laten wennen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Weet u trouwens ook of het slim is om de vogels af en toe uit de kooi te pakken en gewoon te gaan aaien? Mijn vader zei dat ik dat moest doen, ik heb het 1x geprobeerd en had het gevoel dat ze banger voor me werden.