Waarom vliegen er soms meer vogels aan een kant in formatie?

Vogels trekken in een V vorm als ze gezamelijk vliegen, weet iemand of er een reden is waarom soms de ene kant van de V een stuk langer is (meer vogel

Toegevoegd na 1 minuut:
Vogels trekken in een V vorm als ze gezamelijk vliegen, weet iemand of er een reden is waarom soms de ene kant van de V een stuk langer is (meer vogels heeft) als de andere kant van de V?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
5.5K
Antoni
6 jaar geleden
Interessante vraag! + 1 voor je vraag!
Inekez1
6 jaar geleden
Het komt doordat telkens de voorste vogel zich laat afzakken naar achteren, zodat een andere vogel de zwaardere (*) taak van het voorop vliegen kan overnemen. Als de voorste vogel zich via de linkertak laat afzakken en een vogel uit de rechtertak neemt zijn plaats in - en dit herhaalt zich een aantal malen zonder dat de vogels afwisselen tussen links en rechts - ontstaat vanzelf de ongelijke v-vorm. Dit is echter 'hoe' het ontstaat, en niet waarom. Interessante vraag dus. (+)
- Weten de vogels het verschil tussen links en rechts niet?
- Kunnen ze niet onthouden welke kant er aan de beurt is?
- Heeft het te maken met de luchtstroming ter plekke, waardoor ze op een bepaalde plek wel linksom maar niet rechtsom kunnen afzakken langs de vogels in één van de 'poten' van de V? Ik heb nogal ontzag voor de logica en overlevingsstrategiën van de natuur en het dierenrijk, dus ik vermoed dat het iets met de derde optie te maken heeft en niet met een vorm van 'domheid' bij de vogels. (*) Er is tegenwoordig wat onduidelijkheid aan het ontstaan over het feit of de voorste vogel van de formatie het inderdaad zwaarder heeft en of de andere vogels daadwerkelijk voordeel hebben bij het vliegen in formatie. Wikipedia geeft een heel andere theorie dan de meeste natuurkenners:
https://nl.wikipedia.org/wiki/V-formatie
https://www.rootsmagazine.nl/2014/01/22/waarom-vliegen-trekvogels-v-formatie/
Bordensteker
6 jaar geleden
@Inekez1:
Wat die inderdaad opvallend afwijkende uitleg in de Nederlandse Wikipedia betreft, houd ik het liever op wat hierover in de Engelstalige Wikipedia, met de nodige bronnen, beweerd wordt, en dat is wel in overeenstemming met het filmpje.
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Bird_flight#Coordinated_formation_flight

Antwoorden (3)

Simpel we draaien het om. Wat zou het voordeel zijn als ze even lang zouden zijn? Als je er even over nadenkt kom je al snel tot de conclusie dat er geen echt voordeel is. Als het niks uitmaakt is er geen reden om de kanten gelijk te maken. Wij als mensen zouden dat waarschijnlijk wel doen omdat we dat mooi vinden, maar daar zullen vogels niet omgeven.

De vraag aan jou dus terug waarom zouden ze de kanten gelijk maken? Als je daar geen antwoord op kan geven is jouw vraag beantwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vogels kunnen niet tellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb hier ook nog even aan gedacht, maar dat is niet zo'n goed argument. Als ze zouden kunnen tellen, is dat nog geen argument dat ze het daarom zouden doen. Het is niet bepaalt dat de vogels 10 rechts 10 links willen als ze met zn 21'en vliegen. Daarnaast als ze het wel gelijk zouden willen hebben zouden ze ook naar de lengte* kunnen kijken. Daarnaast kan je ook zien dat er meer is van iets zonder te kunnen tellen. Kleine kinderen die je twee dozen voorschoteld, 1 met 2 snoepjes en 1 met 20 snoepjes zullen kiezen voor die met 20 snoepjes, ondanks het feit dat ze niet kunnen tellen. Ook kunnen sommige vogels wel tellen (beperkt, ik geloof tot 3). *En ja lengte zegt nog niet alles, maar je ziet op de bovenste foto een duidelijk aantal verschil en een lengteverschil. Iets wat die vogels wel kunnen bepalen zonder er meters of getallen aan te hangen.
Recht achter een ander is er alleen een breed dalend ‘kielzog’, dus daar moet je niet zijn, nog afgezien van dat het veel moeilijker is om op een gelijkmatige afstand te blijven als je recht achter een ander aan vliegt. Schuin erachter is je positie gemakkelijker op het oog (dat aan de zijkant van des vogels kop zit) vast te houden, en zo kun je ook anticiperen op reeds bestaande plaatselijke stijgingen en dalingen van de lucht (thermiek) omdat je zo kunt zien wanneer je buren ineens omhoog of omlaag gaan afwijken.
En als de voorste vogel iets laat vallen, moet je er ook niet recht achter hangen.
Vliegers van kunstvlieg-formatieteams van vliegtuigen weten dat je recht achter de leider het hardst moet werken en ook heb je daar het hoogste brandstofverbruik, mede door het voortdurend corrigeren. Militaire piloten vliegen naar behoefte in formatie, maar (behalve op vliegshows, en tijdens het tanken in de lucht) niet recht achter elkaar aan.

Deze factoren kunnen dus ook nog meespelen bij het in een ‘V’ gaan vliegen: je moet ook om andere redenen niet recht achter anderen willen vliegen. Niet bij een formatie van 2 vogels, en evenmin bij grotere groepen.

Oversteken van de linker naar de rechter poot van een wat grotere ‘V’ betekent dan ook tijdelijk vliegen door een gebied waar allemaal fluctuerende tipwervels door elkaar heen gemengd worden. Daar kun je alleen maar meer vermoeid van raken, en je vleugelslag er intussen steeds op aanpassen gaat niet werken. (Zoals als op de kermis lopen in een Lunapark, maar die zijn er niet meer!)
Dus wie zich bij een formatie aansluit, blijft vanwege het streven naar minimale krachtsinspanning aan de eigen kant vliegen, totdat hij een keer vooraan is gekomen, dan zou hij ook langs de andere poot van de V kunnen afzakken. Dat zou kunnen als je wil weten wie er allemaal nog meer zijn (tenzij dat al “doorgepraat” is). Of als je bij een bekende in de buurt wil vliegen (deze laatste zin is zuiver veronderstelling).

De ongelijke lengten van de benen van de V-formatie zullen dus gewoon door toeval kunnen ontstaan, en het is nadelig voor de vogels om naar meer symmetrie te streven, terwijl dat geen voordeel geeft.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker;
Zou het ook iets te maken kunnen hebben van welke kant de wind komt?
Bordensteker
6 jaar geleden
Toch niet!
Een vogel die eenmaal in de lucht is, heeft eigenlijk niets meer met de grond te maken.
Hij wordt voortdurend door de wind met de omringende lucht méé verplaatst.
De vogel beweegt zelf uiteraard ook nog ten opzichte van de omringende lucht, en die omringende lucht wordt met vogel en al door de wind over het aardoppervlak verplaatst. Een zwemmer die ergens op open zee van een boot springt en gaat zwemmen, beweegt zich recht door het water heen. Een vis doet dat ook; een vis kan alleen recht vooruit snelheid maken met de minimale krachtsinspanning. Nou staat er stroming in die zee. Dan zwemt de man nog steeds recht door het water, maar hij wordt met water en al intussen ten opzichte van de zeebodem tegelijk ook verplaatst door die stroming.
Als de stroming precies de andere kant op is, en even snel als dat de man aan het zwemmen is, dan komt hij zelfs geen meter vooruit.
En als er een stroming van opzij is, gaat de man schuin over de zeebodem – terwijl hij zelf nog steeds recht door die watermassa aan het bewegen is. de man die onlangs van Frankrijk naar Engeland en terug Het Kanaal overzwom, moet bij een dwarsstroming dus niet met zijn hoofd richting het doel sturen, want dan wordt hij van de ideale koerslijn weggezet. Hij moet “opsturen”, net als een veerpont in een snelstromende rivier. Zodat de combinatie van de waterrichting en de vaarrichting ervoor zorgt dat de pont (of die zwemmende man) over de gewenste bodemkoers blijft gaan (vooropgesteld dat de pont ook netjes bij de veerstoep van de andere oever aan wil komen). Als je met die man mee wil zwemmen, maakt het niet uit of je dat rechts of links van de man doet. De zwemtechniek is hetzelfde. Zo gaat het ook met vogels.
Als er zijwind staat, beweegt de hele V-formatie schuin over het aardoppervlak.
Maar voor de vogels maakt het niet uit of ze in de rechterpoot of de linkerpoot van de V vliegen. De formatieleider moet alleen zorgen dat hij met zijn neus meer naar rechts stuurt ten opzichte van de bergtop waar hij wil aankomen. De rest volgt hem gewoon; de V zelf vliegt recht door de lucht, maar vanaf de grond zie je de V scheef overtrekken. Voor de vogels beweegt om zo te zeggen de aarde onder de stilstaande lucht door, en in beide poten van de V moet er even hard gewerkt worden.
Alleen tijdens koerswijzigingen is er kortstondig een verschil. De ene poot vliegt de buitenbocht en de andere de binnenbocht. Als je alles van tevoren weet, kun je dáár heel even wat voordeel uit halen.