Moet je een vergunning hebben voor een lachduif?

Ik vroeg me af of je een vergunning moet hebben voor een lachduif te mogen houden

5 maanden geleden
in: Vogels
ronron1212
5 maanden geleden
De populaire tamme lachduif is geen aparte soort, maar is de gedomesticeerde vorm van de Afrikaanse tortelduif. Deze lachduif wordt al meer dan vier eeuwen door de mens gehouden en gefokt. Ook het grote aantal kleurmutaties bij de tamme lachduif geeft aan de 'huisdierwording' wel een feit is. De Afrikaanse tortelduif heeft de wetenschappelijke naam Streptopelia roseogrisea. De tamme lachduif draagt dus dezelfde wetenschappelijke naam, maar met een toevoeging die verwijst naar de domesticatie (domestica). Officieel heet de tamme lachduif dus Streptopelia roseogrisea domestica.

Antwoorden (2)

Je hoeft geen vergunning te hebben, maar je mag ze niet zelf vangen en in een kooitje stoppen.
Je vindt ze bijna nooit in het wild.
Toegevoegd op 18 november 2023 10:09: tekst
5 maanden geleden
ronron1212
5 maanden geleden
De populaire tamme lachduif is geen aparte soort, maar is de gedomesticeerde vorm van de Afrikaanse tortelduif. Deze lachduif wordt al meer dan vier eeuwen door de mens gehouden en gefokt. Ook het grote aantal kleurmutaties bij de tamme lachduif geeft aan de 'huisdierwording' wel een feit is. De Afrikaanse tortelduif heeft de wetenschappelijke naam Streptopelia roseogrisea. De tamme lachduif draagt dus dezelfde wetenschappelijke naam, maar met een toevoeging die verwijst naar de domesticatie (domestica). Officieel heet de tamme lachduif dus Streptopelia roseogrisea domestica.
ronron1212
5 maanden geleden
Ze vliegen niet vrij rond.
Nee een lachduif kun je gewoon kopen zonder vergunning. Hij is uiterlijk identiek aan de Turkse tortelduif die je in Nederland veel ziet. Voor mij de leukste duif omdat ik er vroeger tijdens mijn krantenwijk één gevonden heb en tot z'n dood verzorgd heb. (we noemden hem Guppie)
5 maanden geleden