Mijn vogel was dood met stuiptrekkingen, mijn nieuwe vogel na 4 dagen ook, hoe kan dit?

Ik had een vogel rico die is dood gegaan maar aan het einde had hij hele erge stuiptrekkingen. Toen kreeg ik een nieuwe vogel ik had haar net 4 dagen en toen kreeg zij precies het zelfde weten jullie wat het kan zijn ze waren allebei meisjes rico was een purryhura pinapple en newt 2e vogel was een grasparkiet.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
6.1K
Ritsuka
5 jaar geleden
Was de kooi wel goed schoongemaakt voordat de nieuwe vogel er in ging?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ritsuka ik had de kooi wel schoon gemaakt kan het zijn dat ik het niet goed schoon had gemaakt en dat er nog wat rico ook had ook nog in de kooit zat van de bacterie ofzo
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
http://www.vogelproblemen.nl/Ziekte-Ontsmetting%20en%20bestrijding.htm Als je een nieuw dier in een bestaande kooi wil houden is een simpel sopje niet voldoende.
Rieneke1
5 jaar geleden
Kooi eerst goed schoonmaken en vervolgens goed ontsmetten.

Antwoorden (1)

Als ik jouw verhaal lees, weet ik bijna zeker dat een parasiet de oorzaak is.
Het meest waarschijnlijk is dat Rico atoxoplasmose (komt heel veel voor) had. Had Rico ook een verdikte lever? Of heb je daar niet naar gekeken?
Sommige vogels hebben nauwelijks symptomen, andere krijgen een enorm opgezette lever, diarree en zelfs stuiptrekkingen.
Het vervelende is, dat deze parasiet heel moeilijk uit een kooi is te krijgen (ook andere parasieten). De eitjes kunnen zelfs 4 maanden! in een kooi overleven. Mensen met een volière krijgen een parasiet vaak nog moeilijker verwijderd, vogel na vogel raakt besmet.
Toen Rico gestorven is, heb je de kooi schoongemaakt en met vertrouwen een nieuwe vogel gekocht. Waarschijnlijk heeft de parasiet nog ergens gezeten en is de nieuwe vogel ook gestorven. Hier kun je niks aan doen, want je ziet dat niet met je ogen.
Wat kun je nu doen? Ik zou de kooi heel goed ontsmetten. Desnoods ga je naar een dierenwinkel en vraag je een middel dat parasieten doodt. Behandel echt elk hoekje. Haal losse onderdelen uit elkaar, zodat je de kooi nog beter kunt ontsmetten. Vervolgens (als je dat kunt) wacht je nog een paar weken, zodat je zeker weet dat er niks meer in de kooi 'leeft'.
Haal dan pas een nieuw vogeltje.
Trouwens, kijk goed of je de vogel koopt bij een betrouwbare zaak. Vaak koopt iemand al een besmette vogel. Indien in een dierenwinkel zo'n parasiet leeft, heb je grote kans dat daar veel besmette vogeltjes verkocht worden.
Verwijt jezelf in ieder geval niks!
Heel veel succes en ik hoop dat je binnenkort weer een mooie zingende vogel in huis hebt.