Hoe zit het met de veiligheid wat betreft etenswaren ivm de besmette kippen/eieren?

Ik neem aan dat in bepaalde etenswaren eieren zijn gebruikt. Kan je deze zonder problemen opeten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
1.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
http://www.voedingscentrum.nl/nl/veiligheidswaarschuwingen/nvwa-waarschuwt-consumenten-om-eieren-met-specifieke-eicode-niet-te-eten.aspx "Wat zijn de effecten op je gezondheid? Heb je tóch een paar eitjes met fipronil gegeten, dan hoef je je geen zorgen te maken. In geen van de door de NVWA onderzochte eieren zit een hoeveelheid die direct gevolgen heeft voor je gezondheid. Langdurige inname kan wel schadelijk zijn. In grote hoeveelheden kan het op de lange termijn schade toebrengen aan nier, lever of schildklier. Maar dit gebeurt alleen als je over langere tijd elke dag een te hoge dosis van de stof binnenkrijgt. In meer producten zit ei, hoe zit het daarmee? Het zou kunnen dat kleine hoeveelheden fipronil ook in andere producten terecht zijn gekomen. De NVWA onderzoekt dit nog. Het is wel waarschijnlijk dat fipronil in die gevallen sterk verdund is. "
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wordt ook onderzocht welke eieren er in verwerkt zijn

Antwoorden (2)

Op de website van het Voedingscentrum http://www.voedingscentrum.nl/nl/veiligheidswaarschuwingen/nvwa-waarschuwt-consumenten-om-eieren-met-specifieke-eicode-niet-te-eten.aspx staat daarover:

"In meer producten zit ei, hoe zit het daarmee?

Het zou kunnen dat kleine hoeveelheden fipronil ook in andere producten terecht zijn gekomen. De NVWA onderzoekt dit nog. Het is wel waarschijnlijk dat fipronil in die gevallen sterk verdund is."

Toegevoegd na 7 uur:
In dit artikel http://nos.nl/op3/artikel/2185991-dit-wilden-jullie-weten-over-de-teruggeroepen-besmette-eieren.html van 1 augustus 2017 op de website van de NOS staat er dit over vermeld:

"Toxicoloog Martin van der Berg geeft antwoord op vragen die jullie via onze sociale kanalen stelden.

(...)

Is mijn mayonaise of cake wel veilig?

"Ik weet niet of er ook besmette eieren in deze bewerkte producten terecht zijn gekomen. Maar aangezien er eieren in zitten is het niet uit te sluiten. Als er besmette eieren zijn gebruikt, is de cake dus ook besmet. Maar wat je binnenkrijgt, is altijd veel minder. Je stopt immers maar een of twee eieren in een complete cake." De NVWA onderzoekt op dit moment nog of de kans bestaat dat de eieren in dergelijke etenswaren terecht zijn gekomen."
6 jaar geleden
De veiligheid van etenswaren waarin besmette eieren kunnen zitten? Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn - hoe lang staat het al in de kast? - en het zekere voor het onzekere nemen. Net als met eieren trouwens. Is het de afgelopen dagen gekocht dan zou ik het zeker niet eten, gecheckte nummers of niet, neem liever geen nodeloos risico.

-Hoe zit het met producten zoals mayonaise, waar ook eieren in zitten?
'Daarvoor geldt hetzelfde als het kippenvlees. Dat zijn we nog op een rijtje aan het zetten en daar komt nog een advies over. Houd de lijst van de NVWA dus goed in de gaten, want die lijst wordt in de loop van vandaag en morgen nog aangevuld.'
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/181489/Dit-moet-je-weten-over-de-besmette-eieren

-Het middel komt voor in alle eieren, ook vrije uitloop en biologische (NVWA)

-Wees terughoudend met eieren eten (NOS journaal 22.00uur)

-"Tegen het weekeinde zijn de onderzoeken van de bijna tweehonderd verdachte bedrijven klaar, denkt Van Zoeren. "Als iemand zegt, nou ik kan leven zonder een ei te eten tot zondag, zou ik dat aanraden’‘, zei de plaatsvervangend inspecteur-generaal van de dienst."
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/nvwa-pas-tegen-het-weekend-duidelijkheid-over-alle-eieren

5. Kan ik veilig een eitje eten bij m’n ontbijt?
Twee of drie eieren per week kun je probleemloos eten, stelt de NVWA. Bij geen van de onderzochte eieren zijn tot nu toe concentraties fipronil aangetroffen die direct gevolgen hebben voor de gezondheid.
—- Bij geen van de onderzochte eieren…--- de rest is gewoon nog niet bekend!
Dat is dus het punt, pas over 3 dagen zijn alle uitslagen bekend.
https://www.gezondheidenco.nl/283685/fipronil-in-eieren-kan-het-kwaad-eieren-te-eten/

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/nvwa-pas-tegen-het-weekend-duidelijkheid-over-alle-eieren