hai ik heb zojuist een groot ei in de vijver gevonden en mee genomen nu was het ei nog lauw warm, hoe verzorg ik dat het best?

heeft iemand enige tips hoe ik deze het best kan verzorgen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
2.6K

Antwoorden (1)

Als het ei ca 8 cm groot is kan het van een gans zijn. Is het groter 10 - 11 cm dan is het van een zwaan. Uitbroeden van eieren is erg moeilijk als je geen speciale broedmachine hebt. Wellicht is er een ganzennest of zwanennest in de buurt waar al eieren in liggen. Leg het ei daar (snel) bij. Snel zijn is belangrijk, want de eieren zijn zeer gevoelig voor temperatuur en vochtigheid.
Als je het ei drijvend hebt gevonden is de kans groot, dat de luchtkamer goed is gevuld. De warmte van het ei is dan afkomstig van de zon, maar het kan dan wel oud zijn. Je kan controleren of het bevrucht is door het tegen een lamp te houden en er doorheen te kijken.
Toegevoegd op 18 juni 2020 12:37: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
bedankt ik heb even gekeken en het ei is wel bevrucht
SingingCoyote13
3 jaar geleden
mij werd vroeger altijd verteld dat je zo een ei nooit terug moet leggen want als de moedereend gans of zwaan mensen ruikt bij het nest (ook al ben je al weer weg) laat ze het hele nest in de steek.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SingingCoyote13
Als je een beetje thuis bent in de natuur zou je moeten weten, dat een vogel die echt aan het broeden is zó broes is, dat zij de eieren niet telt. Ik heb zelf (als fotograaf) weken lang zwanen en ganzen op hun nest gevolgd om de ontwikkeling te zien. Alle vogels wenden aan mijn komst en geur en accepteerden dat ik zelfs heel dichtbij kwam (tot op een meter). Het heeft prachtige series foto's opgeleverd en alle eieren zijn uitgekomen.
Fabeltjes zijn leuk, maar ervaring is toch beter.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@sanneterstege
Als je de vraag stelt via GV duren antwoorden veel te lang en zal het ei veel te lang onder ongunstige omstandigheden hebben geleden. De vraag is 6 uur geleden gesteld. Je kunt er van op aan, dat het embryo dood is. Klinkt hard, maar is wel waar.
Rieneke1
3 jaar geleden
@SingingCoyote13 Voor vogels is geur niet van belang: een uit het nest gevallen vogel mag je ook gerust terugplaatsen. Vogels zijn meer zichtdieren.