Hoe kan ik voortplanting bij kanaries stoppen?

ik heb 2 kanaries ze hadden 2 kindjes want de andere 2 zijn dood maar nu is de ene kanarie ook dood waardoor ik de andere heb verplaatst bij een andere kooi waar hij/zij zijn/haar niet kan zien nu wil ik dat de kanaries stoppen met het maken van kindjes dus ik heb het nest weggehaald waardoor de pop eitjes op de bodem van de kooi begon te leggen maar de eitjes werden gebroken dus ik heb ze weggehaald maar nu is de pop een beetje gek aan het worden want ze wilt kindjes krijgen hoe kan ik dit stoppen want ik wil niet meet kleintjes alvast bedank om dit te lezen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
10K

Antwoorden (2)

De beste methode is om de kanarie voor de gek te houden. Elk eitje wat ze legt moet je verwijderen en op dezelfde plaats een nep-eitje leggen. Leg nooit meer neer, dan het vogeltje heeft gelegd. Op gegeven moment vindt je kanarie dat het legsel vol is en gaat ze definitief broeden en legt dus geen eitjes meer.
De nep-eitjes (kunst-eitjes) kun je o.a. kopen bij Bol.com (zie onderstaande link).
Toegevoegd op 02 juli 2019 18:47: afbeelding
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Op de eerste plaats zijn de eitjes van het vogeltje dat je overgehouden hebt NIET bevrucht. Ze zal dus gewoon in haar eentje blijven. Er zullen geen jonge vogels uit het ei komen. Het is ongezond om een vogel op de nep-eieren te laten zitten, daar verzwakt ze van. De vogel die je nu hebt is een "pop". Dat is de naam voor een vrouwtjes kanarie. Kindjes krijgen ze nooit, dat heten gewoon jonge vogeltjes of "jonkies'. Haal de gelegde eieren weg, het leggen van eieren stopt ook vanzelf en is korte tijd niet schadelijk voor de vogel.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet niet of @Ivana ooit een volière met kanaries heeft gehad. Ik heb toevallig wel de nodige ervaring met fokken en het voor de gek houden van die vogeltjes. De nepeitjes worden ook niet voor niets gemaakt voor diverse volière-vogels.
Ivana
4 jaar geleden
Elder161 Ik heb 20 jaar lang vogels gefokt. Kanaries en dwergpapegaaien. Zelfs prijzen behaald op grote tentoonstellingen. Ik weet er wel een klein beetje van!