Wat kun je doen als je katje een beetje verkouden is of gewoon naar de dierenarts?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

ik denk dat je bedoelt dat je katje niesziekte heeft?
het betreft een virus, wat je kat zelf zal moeten overwinnen.
zolang het snot en de uitvloeiing uit de ogen helder is, zou ik het aankijken.
als het viezig geel of groen is, is er een infectie bij gekomen, en moet je naar de dierenarts voor antibiotica.
niesziekte kan een zeer mild, maar ook een heftig verloop hebben, dus hou de vinger aan de pols!

Toegevoegd na 29 minuten:
het is van belang dat je katje blijft eten.
als hij dicht zit, neem hem dan mee naar de badkamer, en neem een lange hete douche.
ook het opwarmen van het natvoer helpt, dan ruikt het wat sterker.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat er aan te doen?

In de beginfase: zieke dieren in quarantaine, apart van de gezonde dieren.
Letten op frisse, niet tochtige ruimte
Antibiotica om bijkomende bacteriÙle infecties te voorkomen
Weerstand verhogen door extra vitaminen te geven die de afweer met name van het slijmvlies verhogen.
Verder is jaarlijkse vaccinatie tegen niesziekte met chlamydia aan te raden, geeft soms net wat extra weerstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het over een beetje verkouden. In dat geval zou ik het eerst aankijken, zolang het slijm helder blijft, het katje levenslustig en speels is en normaal blijft eten. Komt hierin verandering, dan natuurlijk naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je twijfelt over de gezondheid van je kat moet je ALTIJD contact opnemen met de dierenarts, en niet wachten of zelf gaan 'sleutelen"of aan de gang gaan met goedbedoelde adviezen van leken.

Alléén een dierenarts kan medische adviezen geven, en mensen die je kat niet hebben gezien én geen dierenarts zijn kunnen dus ook geen medische adviezen geven en zouden dat m.i. ook niet moeten doen.

Er zijn een aantal dingen die je misschien in overweging kunt nemen:
- Katten verbergen pijn en ziekte van nature zo veel mogelijk en zijn daar helaas erg goed in!!!
- Liever een keer naar de dierenarts gaan terwijl het niet had gehoeven, dan een keer niet gaan terwijl het wél nodig was geweest.
- Je kunt de dierenarts ook even bellen, de klachten goed beschrijven, en dan vragen of het nodig is om langs te komen.

Veel succes.

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk ook dat het de kattenniesziekte is dat is een virus.
mijn kat heeft het zelf ook gehad en kan nu na een jaar nog steeds niet goed miauwen. het is beter dat je even naar de dieren arts gaat want ik heb het dus n iet gedaan en mijn kat heeft nu nog vaak traan ogen en kan nog steeds niet goed miauwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je zegt dat het een lichte verkoudheid is, neem ik aan dat je katje wel eet, en ook zijn gewone gedrag heeft verder? Je kan je kat homeopatische druppeltjes geven, merknaam Echinaforce. Je kan het door het drinkwater doen, en het helpt de weerstand van de kat te verbeteren. Het is bekend dat katten hier goed op reageren. Duurt wel een paar dagen voor je resultaat merkt! Merk je geen verbetering, toch naar de dierenarts, die zal je waarschijnlijk wel antibiotica meegeven dan.