Waarom plast mijn kat in haar eigen mandje?

Ik heb sinds 2 weken een katje Foetsie, ik heb haar buiten gevonden, en heeft een verlamd achterpootje, ze heeft waarschijnlijk onder een wiel van een auto vastgezeten.
Ik ben met haar naar de dierenarts geweest, en ze heeft alle inentingen en onderzoeken gehad, ze is verder helemaal gezond..
ik heb een krabpaal gekocht met daaraan een mandje waar ze in kan slapen, deze is vrij hoog van de grond omdat we ook 2 herdershonden hebben, en kan Foetsie op haar gemak slapen.
ze heeft ook een kattenbak, die ik dagelijks schoonhoud, anders gaan de honden de poep opeten, en ze plast er ook in..
nu was ik vanmorgen de krabpaal aan het stofzuigen, en voelde in haar mand dat die nat was, ze plast erin..!
en ook gaat ze er nog in slapen..
Wat moet ik doen ..zodat ze niet meer in dat mandje plast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

allereerst zou ik even urine na laten kijken, om een blaasontsteking uit te sluiten.

mocht een medisch probleem uitgesloten zijn, kan het dan zijn dat ze bang is voor de honden, en daarom haar plekje niet goed durft verlaten?
of heeft zij pijn aan haar pootje, waardoor het verleidelijk wordt te plassen waar ze zit?

schoonmaken doe je het best met biotex groen.
laat dit sop een tijdje goed inwerken, zodat de enzymen hun werk kunnen doen.
tot slot spoelen, en nabehandelen met azijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze is juist helemaal gek met de honden, door de honden heb ik haar gevonden, haar pootje hangt er als een velletje bij, volgens de dierenarts heeft ze er geen last van, ze loopt op 3 pootjes, ik kan het weg laten halen, maar waarom..ze heeft er geen hinder van..
mijn dierenarts zit vooraan in de straat, ik ben direct gegaan met haar.. ze heeft geen blaasontsteking..
dierenarts weet ook niet waarom ze het doet, want ze doet ook in de bak plassen..
Rieneke1
13 jaar geleden
hopelijk was het dan gewoon een eenmalig ongelukje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ...ze doet het net weer onder mijn ogen... kontje draaien en zit ze te plassen.. terwijl 15 min geleden gaat ze wel op de bak poepen..
Rieneke1
13 jaar geleden
allereerst: straf haar niet, ze doet het niet om jou te pesten.
mogelijk wil ze een tweede bak?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee!!! ik straf mijn dieren nooit..ik hou te veel van dieren nee nee, ik heb de mand eraf laten halen en er een nieuwe op gemonteerd,,het is niet handig schoonmaken in de lucht..
ja een andere bak , ik kan t proberen, ik vind toch al knap dat ze op een bak doet, per slot is het wel een zwerfkatje geweest, en is maanden buiten geweest..mogelijk is het dat wel..
Rieneke1
13 jaar geleden
het is de moeite van het proberen waard :) is ze trouwens al gecastreerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee , ze is niet gesteriliseerd..
tot nu toe heeft ze niet in de nieuwe mand gedaan..wel weer in die andere..

Andere antwoorden (3)

Meestal is de oorzaak hiervoor blaas ontsteking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee.. ze heeft geen blaasontsteking..
Rieneke1
13 jaar geleden
heb je urine ingeleverd en na laten kijken marion?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ..vanmorgen ben met haar terug geweest..
Je kunt het beste eerst met haar naar de dierenarts gaan. Deze zal oa haar urine controleren om te kijken of er sprake is van een medische oorzaak. (Urine controleren MOET!!!). Ook vraag ik me af of de dierenarts het verlamde pootje goed heeft onderzocht, en heeft gekeken of ze mogelijk pijn heeft? Katten verbergen pijn en ziekte van nature zo veel mogelijk, en zijn daar helaas erg goed in. Dus ook pijn aan het pootje of de achterhand kan de oorzaak zijn van het plassen.

Als een medische oorzaak is uitgesloten, kan het plassen te maken hebben met de kattenbak (zoals niet schoon genoeg, korrels die pijn doen aan de pootjes, geparfumeerde korrels, waar katten een vreselijke hekel aan hebben), stress of angst. Stress en angst kunnen op hun beurt weer allerlei oorzaken hebben. Zoals de honden. Als de kat als kitten niet gesocialiseerd is op honden, en/of als de honden haar misschien achternazitten of aanstaren, kunnen zij helaas een bron van angst zijn. Maar er kunnen allerlei andere oorzaken zijn, zoals buurkatten die voor het raam zitten of door de tuin lopen (stress!!).

Meer informatie over onzindelijkheid vind je op dit forum, waar uitsluitend katvriendelijke adviezen worden gegeven: http://kattengedrag.forumup.nl/viewforum.php?f=13&mforum=kattengedrag&sid=218cd339810789a28d17cfe7fd24f645.

Veel succes.
Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze al een verlamd achterpootje heeft van een aanrijding, is het dan niet mogelijk dat er schade is aangebracht aan de zenuw die de sluitspier bedient? Als je dan de urine onderzoekt zie je niets, die kan prima in orde zijn. Het kan zijn dat ze het tijdens de slaap niet op kan houden en het gewoon laat lopen, ook als ze overdag wel enigzinds zindelijk lijkt!

Ik zou het echt meer in die hoek zoeken.
Ivana