Waar kan ik een volwassen cavia kopen en hoe maak ik hem tam?

Hoi, ik heb een 3-jarige cavia genaamd Lieve (zeugje) die buiten in een hok staat, ik ben al heel lang aan het zagen voor een tweede cavia omdat ik weet dat cavia's groepsdieren zijn... Onlangs heeft men moeder gezegd dat ik het maar moet regelen met men vader en hij zei dat ik dan maar moet zoeken naar een tweede cavia, en dat ben ik nu aan het doen. Ik vind het belangrijk dat de cavia al ouder is dan 2 jaar en dat het een zeugje is of een gecastreerd beertje (liefst het 2de).
Maar het is heel moeilijk om een plek te vinden in Antwerpen (België) waar ik er eentje kan kopen, hebben jullie tips waar ik er een kan vinden?

Dan mijn tweede vraag: mijn cavia Lieve is nog steeds niet tam, ze is altijd heel bang...
Ik heb al veel tips opgezocht hoe ik haar tam kan maken, maar het lukt me niet.
Ik heb de afgelopen dagen verschillende dingen gedaan, haar een snoepje aanbieden (neemt ze niet aan), een schuihuisje kopen zodat ze zich nog veiliger voelt, tegen haar praten,...
Maar ze blijft bang. Wat kan ik doen zodat ze tammer wordt?

Dankje alvast!!!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
15K
paulus811
3 jaar geleden
In Nederland heb ik enkele keren een cavia gehaald bij een kinderboerderij. Daar hebben ze vaak een overschot en kun je ze soms gratis meekrijgen. Vraag wel of je het eerst mag proberen, want soms vechten cavia's en dan kun je de cavia nog terugbrengen. Een cavia wil graag een beschut plekje waar hij kan wegkruipen, dus een huisje vinden ze erg prettig. Je kunt de cavia's op schoot nemen op bijvoorbeeld een handdoek (ze plassen soms), dan worden ze vanzelf tam.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dag,
Mijn advies is zoek naar een opvang voor cavia's waar ze veel ervaring hebben en kennis van de verzorging van cavia's, vaak zijn dit stichtingen die cavia's opvangen die geen huisje meer hebben. Neem Lieve mee als je een afspraak hebt gemaakt om bij een cavia te gaan kijken en zie of de cavia's matchen. Vaak gaat een gecastreerd beertje goed met een zeugje, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Iedere cavia heeft zo zijn/ haar karakter en net als mensen kunnen ze niet met iedereen opschieten. Het zal sneu zijn en waarschijnlijk ook leiden tot ruzies als je een cavia meeneemt die LIeve liever ziet gaan dan komen. Een match van 20 minuten is ongeveer normaal, dan kan je vaak wel uit opmaken of ze wel of niet goed met elkaar zullen opschieten. Opletten is het ook bij beertjes die de neiging hebben om de hele tijd achter het zeugje aan blijven lopen tot in de treure, dat is natuurlijk erg vermoeiend.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een zeugje kan ook heel goed gaan. Het is wat uitproberen en daarom handig om cavia mee te nemen als je bij cavia's gaat kijken. Als je naar een opvang gaat voor cavia's dan heb je natuurlijk de keuze uit verschillende cavia's, hierdoor kun je meerdere cavia's proberen te koppelen als het bv. bij de eerste, tweede of derde match niet is gelukt. Cavia kan heel erg opfleuren als ze niet langer alleen is en groeit dan ook sociaal, grote kans dat ze ook anders naar jou gaat gedragen, zeker als je Lieve met een handtamme cavia koppelt.
Tam maken is elke dag, rustig benaderen en je moet er tijd voor nemen, wanneer je gehaast bent merkt ze dat natuurlijk gauw. Cavia's zijn vluchtdieren. Mijn cavia's zijn ook niet gek op 'snoepjes'. Maar zo zijn er een paar dol op fruit en allemaal op verse kruiden. Neem dan peterselie, selderij wat tijm en benader de cavia niet van boven maar van de zijkant. Van boven schieten ze eerder weg, dit is een natuurlijke reactie.

Antwoorden (2)

Praat met Lieve terwijl je de kruiden geeft, zo leert ze je stem steeds beter kennen en merkt ze dat het vertrouwt is.
Een volgende poging is haar op schoot voeren.
Wat doe je als je het hok schoonmaakt? Waar is Lieve dan? Loopt Lieve weleens vrij (binnen) rond? Is het misschien een idee om ook een binnenhok voor haar te creëren? Heeft naast hooi om te eten ook hooi om in weg te kruipen?
Dit zijn zo wat tips.. Ik hoop dat je er wat aan hebt en je ( en van LIeve) voordeel er mee doet
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er is een omheining rond het buitenhok waar ze in rond kan lopen als ik het hok uitkuis.
Ik heb een bodembedekking van stro waar ze zich in kan verstoppen..
Haar binnen zetten is geen goed idee omdat we honden hebben in huis en daar is ze niet veilig, ze zou ook nog meer schrik krijgen. Bedankt voor je reactie!
Veel geduld. je maakt ze niet in 3 dagen tam. dus "de afgelopen dagen" is veel te kort. Doe wat je nu doet, maar spreid het over weken, niet over dagen.