Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe groot is de kans op natstaart?

Ik loop sinds een tijd stage in een dierenspeciaalzaak. Hier maak ik altijd de hokken van de dieren schoon. Nou zijn er onlangs hamsters binnengekomen die natstaart bleken te hebben. Dit zijn Russische dwerghamsters. Ik heb vandaag de hokken verschoond van deze hamsters.
Thuis heb ik ook een hamster, een Syrische. Ik was nou benieuwd of mijn hamster ook besmet kan raken met natstaart. Dat zou ik echt niet willen.
Ik heb de hokken van de hamsters met natstaart schoongemaakt met heet water met een scheut bleek erin. Hierna heb ik mijn handen gewassen met zeep. Gaat zoiets ook in je kleren zitten?
Misschien klinkt dit allemaal heel overdreven, maar ik maak me altijd erg snel zorgen om zoiets...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je je handen goed gewassen hebt en je geen ontlasting van de zieke dieren aan je kleren hebt gehad, niet groot. Draag in het vervolg plastic handschoentjes bij het reinigen van de hokken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ziekteverwekkers zitten inderdaad in de uitwerpselen. Plus!

Andere antwoorden (1)

Het dragen van handschoenen moet voldoende zijn, bent u zeker dat het zieke Dwerghamsters zijn ? Dwerghamsters krijgen volgens mijn info geen Natstaart, wel de Syrische...
Nog een quote :
Ook is het zeer belangrijk te zorgen voor een goede hygiëne. De kooien van besmette hamsters moeten iedere dag worden schoongemaakt, om te voorkomen dat het dier zichzelf opnieuw besmet. Ook moeten besmette hamsters strikt gescheiden worden gehouden van niet besmette dieren. Dus besmette hamsters op een andere kamer, met eigen materialen, deze dieren als laatste verzorgen en alleen aanraken met handschoenen.

Als een hamster aan natstaart is overleden is het belangrijk de kooi zeer grondig te reinigen en te desinfecteren. Aangeraden wordt eerst een grondige reiniging met een sopje, vervolgens desinfectie met chloor, en daarna minimaal anderhalf a twee maanden leegstand. In deze tijd mogen er ook geen nieuwe hamsters de hamstery inkomen, of hamsters de hamstery uitgaan.
(Lees meer...)
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Foute info dan toch. Ook mijn russische dwerghamsters hebben al n keer wettail gehad. En als je het hamsterverblijf toch anderhalf laat leegstaan heeft aan de slag gaan met chloor en weet ik veel wat nog allemaal helemaal geen zin. Zo lang overleven de ziekteverwekkers namelijk niet zonder een levende dwerghamster. Dus ofwel ontsmet je alles goed ofwel wacht je minstens 3 weken. Beide is absoluut zinloos.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding