ouder hond last van anaal klieren

ik ben al vaak naar dokter geweest en die drukken het dan uit maar het gaat maar niet weg
steeds naar dokter gaan kost veel geld en zelf doen durf ik niet

Toegevoegd na 6 minuten:
wat kan ik er aan doen
wand mij hondje heb er wel last van
anaal klieren zijn nu heel rood net aardbei

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Ik zou het nog een keer laten bekijken door de dierenarts (omdat het zo rood ziet) en dan daarna door een trimmer laten doen. Ik weet niet wat de kosten hiervan zijn want wij laten het doen als onze hond geknipt wordt. Dan worden gelijk de nagels geknipt, anaalklieren leeg gemaakt en de oren nagekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft je hond hier ook al eens antibiotica voor gehad. Soms is een kuurtje nodig om de ontsteking weg te krijgen. Anaalklierontstekingen kunnen erg heftig en erg hardnekkig zijn.
Zelf kan je er beter vanaf blijven, als je niet precies weet wat je doet. Verkeerd drukken en/of onnodig uitdrukken is ook zeer schadelijk.
Als het probleem echt heel hardnekkig is, kan je de anaalklieren ook operatief laten verwijderen. Dat kost natuurlijk wel wat, maar dan ben je er wel vanaf.
Let op: niet alle dierenartsen zijn geoefend en bekwaam in deze operatie! Laat je zonodig doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch maar weer naar de dierenarts lijkt me, vooral omdat er kennelijk een ontsteking bij zit.
Zeker niet zelf aan gaan knoeien.
Als je een huisdier hebt, dan heb je de lusten, maar ook de lasten, en daar hoort de gang naar de dierenarts nou eenmaal bij.
Het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat oudere honden vaak niet meer de compacte ontlasting hebben die een gezonde jonge hond heeft, komen dit soort ongemakken regelmatig voor. Bij normale ontlasting is uitknijpen van de anaalklieren niet nodig.

Ik weet nog van mijn vorige hond, dat dit euvel de kop opstak toen zij rond de 12 jaar was. De ontstoken anaalklieren deden afschuwelijk zeer. Zelfs de Dierenarts mocht er nauwelijks aankomen. Ze heeft toen injecties met antibiotica rechtstreeks in de anaalklieren gekregen en dat hielp.

Als ze dus rood en opgezet zijn, moet je een hondentrimster daar niet op los laten. Alleen de Dierenarts kan hier uitkomst bieden. Hij moet je dan ook vertellen wat de oorzaak is: ouderdom, slechte voeding, darmproblemen.... Het kost je inderdaad een paar centen, maar kan je het lijden van je hond met droge ogen aanzien? Ga maar gauw en gun je hond een beetje verlichting, honden hebben daar recht op.
Ivana
13 jaar geleden
Al eerder heb ik hier op G.V. verteld dat ik met dit probleem met de anaalklieronteking bij honden, Traumeel zalf gebruikte.
Het hielp steeds binnen 5 min.
Een van onze honden had het ook regelmatig en werd helemaal gek van de jeuk, ging dan op zijn kont de hele kamer rond ( sleetje rijden) maar telkens als ik de zalf er op gedaan had was het over.
De laatste jaren van zijn leven heeft hij het nooit meer gehad.
Een andere oplossing is een operatie, maar waarom niet eerst deze traumeelzalf geprobeerd, oh ja, het is homeopatisch, maar meestal verkrijgbaar in een gewone apotheek of reformwinkel.
Volgens velen kan dit nooit werken, omdat de werking van een homeopatisch middel nooit bewezen is, maar van de 5 keer dat ik het heb toegepast, 2 keer bij een vreemde hond, heeft het geweldig geholpen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb hier wel een tube liggen maar er staat geen prijs op, mijn vrouw dacht een euro of 11, ik dacht minder, er is trouwens gel en zalf, zalf gaat makkelijker, de gel glijdt van je vingers af.