moet een kat ingeent worden?

ik ken namelijk iemand die dat niet heeft gedaan, maar de katten zijn wel helemaal gezond

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K
criseyde
4 jaar geleden
Het wordt wel aangeraden de kitten inentingen allemaal te doen, daarna hangt het er vanaf of de kat buiten komt ja of nee. Als de kat buiten komt, loopt het meer risico op bepaalde ziektes door contact met andere katten.

Antwoorden (2)

Inderdaad komt het voor dat dieren die niet (regelmatig) worden gevaccineerd gezond blijven. Helaas zien we daarentegen maar al te vaak dat niet-gevaccineerde katten wel ziek worden. De kans daarop hangt af van de kans op besmetting van de kat.

Bij een 'binnenkat' die geen contact heeft met soortgenoten of met eigenaren van zieke katten, is de kans op besmetting klein. Maar als zo’n kat toch besmet wordt, kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn.
Katten die regelmatig contact hebben met soortgenoten (met name met niet-gevaccineerde dieren die kiemen bij zich dragen) hebben een grote kans op besmetting.
In de praktijk komen de meeste katten regelmatig met andere katten in contact, daarom is het verstandig katten regelmatig te laten vaccineren.
fremar
4 jaar geleden
Sowieso is het heel belangrijk de kittenentingen te geven, met 9 en 12 weken. Dit omdat kattenziekte en niesziekte al snel dodelijk zijn voor kittens. Dan volgt jaarlijks de herhalingsenting. De enting tegen niesziekte kan je vergelijken met een griepprik: mocht de kat niesziekte opdoen, wat nog steeds kan, dan zullen de gevolgen iig minder ernstig zijn. Wat betreft kattenziekte: deze enting wordt driejaarlijks geadviseerd. Uit diverse onderzoeken is echter gebleken dat veel, maar niet alle, katten, na 7 jaar nog antistoffen in hun bloed hebben. Je kan dus kiezen voor regelmatige enting om zeker te zijn, maar je kan ook een titerbepaling laten doen om na te gaan of je kat nog beschermd is.
Het is wel zaak de vinger aan de polst te houden, in het belang van je kat en in het algemeen belang van katten.
Binnen- of buitenkat maakt niet uit: buitenkatten hebben weliswaar meer mogelijk gevaarlijke contacten, maar daardoor ook meer weerstand tegen sommige ziektes.
Uiteraard lopen buitenkatten wel meer risico op ziektes waar niet goed tegen te vaccineren is, maar dat is weer een ander verhaal.
Rieneke1