Als katten boos worden worden hun pupillen heel groot. Zien de katten dan meer als anders??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

normaal gezien regelen katten de grootte van de pupil naargelang de hoeveelheid binnenvallend licht.
hoe donkerder het is, hoe groter de pupillen.

ongeacht de hoeveelheid licht, vergroot de kat de pupillen ook bij opwinding, hetzij positief of negatief, dus niet alleen als hij boos is.
ik denk niet dat het gezichtsvermogen hierdoor belemmerd wordt of beter wordt.
zelf ga ik af en toe naar de oogarts, en krijg dan druppels in mijn oog die de pupil vergroten.
ik ga daar zeker niet beter door zien, maar ook niet echt slechter.
bovendien zou de kat deze automatische functie vermoedelijk in de loop der tijd kwijtgeraakt zijn als het belemmerend op het zicht werkte.
samenvattend denk ik dat het vergroten van de pupillen, veroorzaakt door opwinding, niet veel invloed heeft op het gezichtsvermogen van de kat.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee, maar het komt bedreigender over op hun vijanden of tegenstanders.
Net zoals dieren ook hun haren opzetten, om groter te lijken. Allemaal om indruk te maken
13 jaar geleden
Logischerwijs zal de kat lichtte dingen (zoals de lucht) minder goed zien omdat dat dan overbelicht is. En hij zal de donkere dingen (de bedreiging op de voorgrond?) beter zien.