Waarom stopt mijn katje niet met mauwen

Wij hebben pas een kitten in huis genomen, een kat alleen en hij komt ook niet buiten.
snachts zit hij in de woonkamer en heeft daar alles wat hij nodig heeft,
als ik of mijn vriend snachts/sochtends wakker word om bijv. naar het toilet te gaan en hij hoort dat (wat bijna altijd het geval is)
dan begint deze een partij te mauwen..
en aangezien we in een klein appartementje leven is de woonkamer naast onze slaapkamer en weet je zeker dat je de rest vd nacht geen oog dicht zal doen..
Ik negeer hem zoiezo altijd, dus hij kan niet het idee hebben dat hij daarmee breikt dat we naar hem toe komen,
en als hij echt lasig is open ik de deur en spuit ik hem met een plantenspuit.. wat overigens wel helpt
maar houd dit ooit nog op?

Toegevoegd na 28 minuten:
Bedankt voor jullie antwoorden..
Maar het is niet zo dat hij snachts in woonkamer zit en de rest van de dag ook geen aandacht krijgt natuurlijk...
We spelen hier de hele dag met hem als dat kan,
We hebben net allebei tegelijk 3 weken vakantie gehad
en we zijn altijd met hem bezig, we hebben pas nog een nieuw speeltje gekocht: petsages laserfun
een klein laserlichtje waar hij geen genoeg van kan krijgen,
kan me niet voorstellen dat deze aandacht te kort komt...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Maak je niet te veel zorgen. Hij moet gewoon wat wennen. Jonge diertjes die net bij de moeder weg zijn, vinden het moeilijk om alleen te zijn. Je geeft aan dat je overdag volop met hem bezig bent. Ik denk dat dat een deel van het probleem is. Eerst had ie zijn moeder en broertjes en zusjes en overdag heeft ie jou. 's Nachts is ie opeens alleen, dat is best moeilijk als je zo klein bent. Probeer hem overdag wat te laten wennen en zo nu en dan alleen te laten en maak die periode steeds ietsje langer. Wat ook kan helpen is dat je 's nachts een warme kruik en een een tikkende wekker bij hem legt in een bench of het mandje waar hij slaapt. Voor zijn gevoel kan dit zijn moeder vervangen. Verder is geduld een schone zaak. Niet boos op hem worden en niet nat spuiten, dat heeft hij niet verdiend. Je zult zien dat hij binnen enkele weken wel gewend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

een katje alleen, die ook niet buiten komt, vind ik eigenlijk wel erg sneu.
veel mensen denken dat katten solitaire dieren zijn, maar dat is niet het geval.
ik lees dat jullie maar een klein appartement hebben, maar ik zou toch overwegen er een leeftijdgenootje bij te zetten.
ook iets om te overwegen: als hij nu niet gesocialiseerd wordt op andere katten, kon het later nog wel eens heel moeilijk worden er een tweede kat bij te zetten, mochten jullie groter komen te wonen en dit graag willen.
ook al ben je niet groot behuisd: denk driedimensionaal, en creeer slaapplaatsjes en speelplekken in de hoogte.
zo is het hopelijk mogelijk er een kameraadje bij te halen.

als dit echt geen mogelijkheid is, wees dan zoveel mogelijk het kameraadje wat hij nu mist.
speel vaak met hem, zeker voor het slapen gaan, put de kleine maar uit.
overweeg ook hem toegang tot de slaapkamer te geven.
dat zal ongetwijfeld resulteren in een paar nachten waarin hij met jullie zal willen spelen en je uit de slaap zal houden, maar negeren werkt, mits consequent toegepast.
succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
hmm, de eerste zin kan verkeerd opgevat worden.
ik vind het niet sneu als een kat een binnenkat is, maar wel als hij alleen zit.
hij heeft dan niet de mogelijkheid die buitenkatten wel hebben, om buiten de deur contacten op te doen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Hij wil natuurlijk graag aandacht of hoopt iets lekkers te eten te krijgen. Met geduld, liefde en goede opvoeding kan hij dit wel afleren. Hij zal op een gegeven moment snappen dat het geen zin heeft om te blijven mauwen.
Ik heb ook een kat gehad die dit deed en op een gegeven moment is hij ermee opgehouden. Wel consequent zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zo'n onschuldig klein katje niet natspuiten met een plantenspuit, dat is zielig. Daar heeft hij natuurlijk niet om gevraagd. Waarschijnlijk voelt hij zich eenzaam en zoekt hij geborgenheid. Geef hem overdag zoveel mogelijk liefde en aandacht: lekker knuffelen, op schoot nemen, met hem spelen, lekkere hapjes geven. Je zult merken dat hij na verloop van tijd rustiger wordt en 's nachts beter alleen kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kitten is eenzaam, en als hij je dat probeert te vertellen, spuit je hem nat. Want jij vind het 'lastig'. Nice.

Het kan op twee manieren ophouden: je spuit hem net zo lang nat tot je een timide, bang en getraumatiseerde kat van hem hebt gemaakt, of tot je ervoor zorgt dat hij niet zo vereenzaamt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Naar aanleiding van je aanvulling: vergeet niet dat je kitten in feite een klein kind is, van een diersoort die niet van nature hetzelfde slaap-waakritme heeft als de mens.

Terwijl jij denkt 'ik heb al zoveel aandacht gegeven', is de realiteit voor het kitten gewoon dat hij een flink deel van zijn wakkere uren moederziel alleen gelaten wordt. Dat zou je met een kleuter toch ook niet doen, hem helemaal alleen urenlang midden op de dag (dat is het voor je kitten) opsluiten in een kamer?