Waar komt de uitdrukking `een kat heeft 9 levens` vandaan?

Waarom juist het getal 9, en waar of door wie is dat bedacht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
36.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is zo'n vraag waar volgens mij geen eenduidig antwoord op is, wel een paar halve pogingen, omdat de vraag door meerderen gesteld is.

Het beste antwoord

()Egypte met de katgod Atum-Ra, 9 goden, waar het getal 3 heilig was en drie maal drie dus superheilig!
en
()bijgeloof: heksen en katten die op de meest vreemde manieren overleefden, moesten wel over vreemde toverkrachten beschikken en de mystieke betekenis van het getal 9.
------------------------------------------------------------------------------

Oorspronkelijk komt het spreekwoord uit Egypte. De katgod Atum-Ra bestond eigenlijk uit 9 goden. (Midas Dekkers, bioloog) Het getal drie is heilig, dus drie maal drie is superheilig.
"De Egyptenaren vonden dat deze bovennatuurlijke eigenschappen bij de kat hoorden, omdat het taaie beesten zijn”, vertelt hij. „Het diertje overleefde van alles en leek dus wel negen levens te hebben. Veel Egyptische goden werden dan ook als katten afgebeeld.”

In de Middeleeuwen hadden katten geen goede reputatie en werden ze in verband gebracht met hekserij. „Mensen dachten dat ze konden toveren”, zegt kattendeskundige Minky Spijkerman. „Mensen die een kat van de kerktoren afgooiden, zagen dat het dier altijd op zijn pootjes terecht kwam. Kattenbezitters werden in die tijd zelfs vervolgd.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2010/09/17/waarom-wordt-gezegd-dat-een-kat-negen-levens-heeft-11944016-a538497

Dit komt nog uit de tijd dat er veel bijgeloof was, toen er nog heksen opgejaagd en vermoord werden. Katten -vonden de mensen toen- overleefde op de meest vreemde manieren en daardoor werd dit ook geassocieerd met deze heksen.
Een kat had dus toverkracht dacht men, en een wezen met deze kracht(en) zou dan ook meer levens kunnen hebben.
Het getal negen had vroeger een mystieke betekenis en dus is het dan ook niet ondenkbaar dat zij dit getal gekozen hebben om de taaiheid van de kat te kunnen duiden.
https://www.hoewatwaarom.nl/geschiedenis/waarom-kat-negen-levens.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik vond het erg leuk om te lezen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel, graag gedaan!

Andere antwoorden (1)

Dat spreekwoord komt oorspronkelijk uit Egypte. De katgod Atum-Ra bestond eigenlijk uit negen goden, zo vertelde bioloog Midas Dekkers. Het getal drie is heilig, dus drie maal drie is super heilig. De Egyptenaren vonden dat deze bovennatuurlijke eigenschappen bij de kat hoorden, omdat het taaie beesten zijn. Het dier overleeft van alles en lijkt dus wel negen levens te hebben. Veel Egyptische goden werden daarom ook als katten afgebeeld.
Amadea