Mijn hond springt tegen bezoekers op, hoe kan ik dit snel afleren?

De hond is 2 jaar oud

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben benieuwd, zou het ook grrrraaaag willen weten.

Het beste antwoord

Telkens als hij dit doet, met HARDE stem AF roepen, zodat de hond schrikt, en gelijk in zijn/haar mand sturen. Tijdelijk de hond negeren. Als hij/zij een keer "normaal" op bezoekers reageert, mag je hem/haar gerust belonen met een brokje of iets dergelijks.
Als de hond hardleers is, lijn hem dan aan als je bezoek krijgt, dan kan je een ruk geven als hij springt. Hier leert hij ook van.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het belangrijkste is: Consequent zijn in je gedrag naar de hond toe.
Telkens wanneer hij tegen iemand aanspringt (inclusief jij en huisgenoten) roep je stevig 'af!', en zet 'm neer. Hij mag dan niet opkomen voordat jij hem dat zegt. Telkens als hij op wil komen, duw je hem terug. Net zolang totdat hij dat begrijpt, en blijft zitten.
In het begin zal het zeker tijd en moeite kosten, maar nogmaals, als je dit consequent volhoud, zal hij het zeker afleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vooral de schuld van de bezoeker. Honden krijgen meestal heel veel aandacht van bezoekers. Eigenaren ergeren zich aan het gedrag vd hond en..... alweer aandacht.
Als het bezoekers zijn die regelmatig komen, probeer eens met hen af te spreken de honden kompleet te negeren.

Lukt dit niet, zou je met een kleine duw (voet of hand) de hond kunnen corrigeren. In een roedel doet de leider dit met zijn neus. (niet slaan dus) Ook niet weg duwen.
(dat wordt een spelletje)

Je zult zien dat de hond hier op zal reageren.

Kortom, eerst je bezoek en dan de hond corrigeren.

SUC6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond die op bezoekers springt, denkt dat ie de baas in huis is en dus de positie in mag nemen om als eerste en belangrijkste begroet te worden. Een hond die in huis onder aan de roedel staat, wacht op afstand als je zelf, of een ander binnen komt. Helaas is dat bij mijn hond ook nog niet in alle gevallen gelukt ;)

Het beste wat je kunt doen is je hond weghouden van de deur en daar je bezoek toespreken. Ze mogen absoluut geen aandacht aan de hond besteden totdat hij helemaal rustig is. Dan mogen ze hem roepen en aaien.
Dit geldt trouwens ook voor jezelf he, 's ochtends geen lieve woordjes tegen je schattige hondje roepen als je beneden komt, maar minimaal 5 minuten volledig negeren. Je zult snel merken dat je hond na een week braaf op afstand blijft en je de ruimte geeft om de deur binnen te komen. Vervolgens roep je hem daarna bij je en mag je weer lekker knuffelen yes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou eens een aantal afleveringen moeten bekijken van "The dog whisperer" op National Geographic. Cesar Millan weet precies hoe je een hond iets moet aan- en afleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, zoals hierboven ook al wordt aangegeven, laat de visite de hond negeren.
Duw de hond vooral niet weg, maar vraag de mensen zich om te draaien zodra de hond tegen hen opspring. Dan krijgt de hond geen "grip" op hun lichaam. Hij heeft dan geen succes bij het opspringen.

Als de visite eenmaal binnen is, laat ze dan nog steeds de hond volkomen negeren. Oók niet naar de hond kijken zelfs!
Pas als de hond rustig is gaan liggen (of zitten) en geen aandacht meer vraagt, kan één van de bezoekers -liefst niet meer dan één in het begin- de hond aanhalen en een snoepje/brokje geven. Laat ze dit vooral heel rustig en kort doen, niet gaan spelen met de hond.
Dat komt wel als de hond eenmaal goed heeft begrepen wat er van hem verwacht wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negeren is het beste en zoals hierboven staat, het bezoek opvoeden en de hond pas bij het bezoek latenals hij rustig is. Als de hond een keer spingt, vraag het bezoek dan om zich om te draaien en niets te zeggen. Elk woord kan voor de hond een beloning zijn om weer te springen. Als de hond rustig is en niet springt, dan belonen. Belonen werkt beter dan straffen.