Hoe leer ik een bordercollie de bal op te halen in het water

De bordercollie van mijn vriendin logeert vaak bij mij en ze haalt altijd dolenthousiast de bal op in het bos en legt die dan ook weer bij mijn voeten neer maar gaan we naar het water en ik gooi de bal gewoon langs de waterlijn dan springt ze er wel naar toe maar laat de bal voor wat die is en staat me vervolgens aan te staren en ik maar roepen , haal de bal haal de bal maar ze reageert er niet op en in het bos doet ze dat wel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houdt de collie van water? Ik bedoel gaat ze zonder bal gewoon zwemmen? Zo niet, dan gaat het waarschijnlijk erg moeilijk worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ze houdt wel van water maar zwemmen doet ze niet wel heen en weer rennen in het water als je wat gooit bal of stok tot ze niet meer kan lopen en dan komt ze terug maar laat de bal voor wat het is

Het beste antwoord

Je zou kunnen proberen de bal aan een lang dun touw te maken. Je gooit de bal weg en als de hond naar de bal toe zwemt, haal je de bal aan het touw naar je toe.
Je hebt nu kans dat de hond de bal als prooi gaat zien en hem alsnog in de bek neemt.

Bij de jachtopleiding moet een hond alles uit het water kunnen apporteren, maar dat wordt vanaf het land geleerd en dan is een commando genoeg om de hond zijn werk te laten doen.

De border is echter geen jachthond en het kan zijn dat hij liever op het land zijn werk doet dan in het water. Bij een bordercollie moet je zijn jachtinstinct prikkelen en dat doe je het best om van het te apporteren object een "namaak"prooi te maken, zoals hiervoor omschreven.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien moet je een keer mee het water in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja honden houden wel van een spelletje, maar voor je heel de plas hebt volgegooid met ballen moet je het de hond gaan leren,iets uit het water te halen
dat doe je met bv stokken gewoon van bomen of struiken
die gooi je als de hond het door heeft die terug te halen kan je met ballen gaan gooien
aan de kant heeft de hond het door nu het water nog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo komt de hele vijver vol met stokken ipv ballen ;-)
Sommige honden houden niet van water!! Je krijgt ze er met geen mogelijkheid in, wat je ook probeert.

Onze hond en zijn vader krijg je níet in het water!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst kan je hem leren achter een bal aan te gaan op het land. daarna kan je hem net in het water gooien zodat zijn pootjes nat worden, en dan steeds verder...?