Hoe leer ik mijn (puppy) beagle apporteren?

Heey ik heb sinds kort een beagletje van 15 weken oud. Ze is heel lief en speels en ik wil haar graag aanleren om te apporteren. Echter heb ik veel geduld en hoeft voor mij niks gehaast.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
jodyenboyke
7 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen echt apporteren of een bal of speeltje terug brengen. Overigens mogen puppy's nog niet achter een apport of balletje aanrennen hoor! Veel te grote belasting voor botten, spieren en pezen! Niet doen a.u.b.!

Antwoorden (2)

Zie mijn reactie. Apporteren leer je onder begeleiding van een gediplomeerde instructeur op een goede hondenschool. Een pup of jonge hond moet eerst leren een apport vast te houden en los te laten op commando. Later kan je een apportblok of iets anders weg gooien en laten halen. Het hard remmen bij aankomst bij een apport of balletje is slecht voor een pup of jonge hond, dus hier moet je echt mee wachten.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Aanvulling op Jodyenboyke's antwoord: Inderdaad verschil tussen speeltje terugbrengen en apporteren.
Een beagle is een meute-zweethond. Dat wil zeggen dat hij een spoorzoeker is en het spoor van de prooi moet volgen, samen met veel andere beagles.. Het is dus geen apporteur. In Engeland heeft men voor alle onderdelen van de jacht speciale rassen gefokt. Rassen voor het volgen van het spoor, rassen om de buit binnen te slepen. Dat zijn dus twee verschillende onderdelen.
In Europa heeft men rassen die beide onderdelen beheersen: Duitse Staande, Vizsla, Italiaanse Brak enz. Met die rassen kan je alle kanten op.
Een Beagle is echter een Engels ras en zal niet sterk zijn in het apport, misschien in het terugbrengen van een balletje, maar dat is dus geen apport.
Ivana
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
Een beagle is van nature een goede speurder, daar zal ook zijn passie liggen. Niet (of veel minder) in het domweg apporteren van een dummy uit de wei. Ga dus ook niet met een beagle naar een 'gewone' jachthondencursus waar ze leren apporteren. Die lessen zijn gericht op retrievers (in soorten en maten) en zal voor jou en je hondje heel frustrerend zijn. Een beagle wil werken met de neus, dus geursporen volgen en verstopte dingen terugvinden. Als je met 2 personen bent kun je in het bos verstoppertje spelen met de hond. Steeds iets verder en moeilijker, de hond vindt jou (of een achtergelaten snoepje) altijd terug.
Hondje wel aan de lange lijn in het bos zo lang je niet zeker weet dat 'ie op commando weer terugkomt, anders gaat 'ie met jou verstoppertje spelen.
jodyenboyke
7 jaar geleden
+
Ivana
7 jaar geleden
Nog even een aanvulling op de reactie van Inekez1: Omdat beagles meute-honden zijn, zullen ze in het bos vaak andere honden opzoeken om samen mee op te trekken. Het zijn meestal beagles waar men in het bos naar hoort roepen, omdat ze wéér "de mist in zijn". Houd een jonge beagle dus wat langer aangelijnd dan andere honden. Een meute-hond is nou eenmaal liever met gelijken dan met zijn baas. Het vereist een zorgvuldige opvoeding om een meute-hond aan je te binden en in het bos (overal waar geuren zijn) bij je in de buurt te houden.
(Een gewone hond kan je met 7 weken rustig loslaten, die blijft je in de gaten houden.)