Zou dit helpen tegen spinnen-angst ?

Als ik een kleine spin vang, en die vervolgens als huisdier ga houden in een soort bakje met gaatjes.
die kleine spin die groeit steeds groter en ik zie hem elke dag.
een kleine spin durf ik wel op mijn hand.
dus als ik met die spin meegroei zeg maar. kan je op die manier van de angst voor alle spinnen afkomen.

zodat ik in de toekomst zo de spinnen durf te pakken en buiten te zetten.

13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het zou best eens kunnen werken - maar het "moeten" zou ook zo'n tegenzin kunnen opwekken, dat het juist averechts werkt.

Er is echter een ander probleem: spinnen zijn geen huisdieren. Je kunt een spin niet in een potje houden. Spinnen hebben hun vrijheid nodig.

Webspinnen zullen bijvoorbeeld zelfs geen vlieg eten die niet op een normale manier in hun web terechtkomt. Een spin in een potje, en jij geeft hem elke dag een verse vlieg die je zodanig hebt platgeslagen dat hij (die vlieg dus) nog net een beetje spartelt? De spin zal de vlieg niet als voedsel herkennen. De arme spin zal tussen alle voedsel verhongeren.

Is het niet een beter idee, als je gewoon naar buiten gaat? Of wacht tot er een spin binnen zit?

Je zegt dat je kleine spinnetjes al durft vast te pakken.

Probeer het eens met een net-iets-grotere spin.

Lukt het een keer niet, omdat je die dag wat extra angstig bent? Geen probleem van maken - morgen is er een nieuwe dag met een nieuwe spin. Of niet (die spin dan, de dag hopelijk wel).

Op die manier kun je zonder dwang, zonder een "heilig moeten", op je eigen tempo steeds een stapje verder doen.

Tot slot: bedenk je dat het helemaal niet erg is, als je geen grote spinnen op je hand durft te hebben. Dat durf ik ook niet.

Wat wel handig is, en wat ik mezelf heb aangeleerd, is als je in de buurt van zo'n joekel durft te komen, met in je ene hand een groot glas (of mok) en in je andere hand een kartonnetje. Als je het glas over de joekelspin durft te plaatsen, het kartonnetje eronder durft te schuiven ook als de spin als een dollespin in het rond begint te rennen, en daarna het geheel naar buiten durft te dragen om daar de spin zijn vrijheid terug te geven - als je dat weet te bereiken, is dat ruim voldoende, en hoef je die spin echt niet in je hand te houden.

Succes!
Cryofiel
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
ja dat zou ook al heel wat zijn met zon potje.
ik ben niet bang voor die langpoot spinnen . maar voor die dikkere zwarte met haartjes overal en met 80 km per uur over het behang rennen. bah.
die langpoten zitten meestal maar wat in een hoekje. die doen me niks meer,
maar die muurlopers zeg maar die vieze bah
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh ja, die ken ik! Heb er hier gelukkig bijna nooit last van. Tja, toch maar oefenen. Je komt vast wel eens spontaan een middelmaat-spin tegen. Probeer die te vangen, ook als dat niet nodig is omdat de spin al buiten zit. Gewoon als oefening. En probeer voor jezelf te bepalen hoe je straks zo'n grote griezel het liefste vangt: met een glas of met een mok. Het glas heeft als voordeel dat je de spin altijd ziet, maar als nadeel dat je de spin altijd ziet - begrijp je wat ik bedoel?
rebecca
13 jaar geleden
Ik begrijp je presies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heel snel rent een spin nou ook weer niet. Want als van dicht bij kijkt zie je ook dat hij renrenrenren-pauze-renrenrenren-pauze-renrenrenren doet. Dit komt omdat hij boeklongen heeft onder zijn romp. Als hij zijn poten beweegt, kan hij die longen niet vullen. Dus is heel even renen, diepe adem, even rennen, diepe adem, ect.
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh, ja, dat kan zijn - maar dat "even rennen" kan zomaar een metertje of twee zijn. Da's meer dan mijn lichaamslengte. En die twee meter legt hij ruim binnen de seconde af. Niet fijn als hij mijn arm als renbaan kiest en in mijn shirt kruipt...
rebecca
13 jaar geleden
he jakkie ,, ik had deze vraag niet moeten stellen zo net voor bed-tijd.
maar die 80km per uur was misdchien wel wat overdreven van mij.
Cryofiel
13 jaar geleden
Twee meter in een seconde, schreef ik. In feite meer, want hij heeft *minder* dan een seconde nodig voor die twee meter. Goed, we houden het bij twee meter per seconde, dat rekent makkelijker - even denken, 't is al laat en ik ben geen avondmens dus dan denk ik wat traag - twee meter per seconde, da's 7,2 km/u. In werkelijkheid wat sneller, dus we ronden het naar boven af: de spin loopt 8 km/u.
rebecca
13 jaar geleden
haha oke.
ik ga nu eerst naar bed, kan ik er een nachtje over slapen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelste spin ter wereld doet 0,53 meter per seconde. Maar hij is wel verwant aan de huisspin, dus die zal er niet ver naast zitten. Verder is een spin een roofdier, dus die bewegen alleen maar als er een goede rede voor is, voer of vlucht). Anders is ie zo door zijn energie heen. Dus een uur haalt ie niet. Goed, dan is nog is dat 300x zijn eigen lengte in 10 seconde, wat ik mezelf niet zie doen :D

Andere antwoorden (4)

Ik denk niet dat die spin erg lang zal overleven in een bakje met gaatjes.

Je zou misschien kunnen overwegen in therapie te gaan, daar beginnen ze ook vaak met een kleine of rubberen spin en dan steeds groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
ik heb ook nog niet uitgezocht hoe ik een spin moet verzorgen en bewaren. maar dat zoek ik dan wel uit haha :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat ze vliegjes eten dus dat wordt vliegjes vangen, haha ;).
rebecca
13 jaar geleden
hih, heb ik wat te doen ;)
Zoveel groeit een kleine spin niet. Daarnaast is vliegjes voeren aan zo'n kleine is echt niet te doen. Volg dan een spin bij je in de buurt, onder een lamp ofzo.

En als je echt denkt dat het werkt, waarvan ik eigenlijk wel overtuigd bent. Koop dan een echte vogelspin, bij voorkeur een Brachypelma smithi of Grammostola rosea. Die kun je voor zo goed als niets kopen als ze heel klein zijn, tussen de 1-8 euro. En die groeien, als jij het goed doet, wel mee en vrij rap. Naast dat het mooie dieren zijn is het ook een trofee voor je zelf. Maar dat moet secundair zijn. Want het is wel een levend wezen waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
een vogelspin ?? dat gaat me weer net iets te ver :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kleine vogelspin is minder dan een 0,5 cm en eet alleenmaar fruitvliegjes. Hoezo gaat dat je dan te ver?
Is het U al opgevallen dat je eigenlijk alleen bang bent van de poten ?
Stel U een spin boor zonder poten...ik denk dat U dan geen vrees hebt.
Spinnetjes kweken .... why not?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spinnen doen je echt niets. Heb ergens gelezen, dat een mens gemiddeld 20 spinnen inslikt tijdens hèt slapen in zijn/haar leven. Als je een spin ziet, gewoon denken: he' spin! Straks naar buiten brengen via glas met ansichtkaart. Zo in een potje stoppen lijkt me niks, lekker benauwd voor de spin. Niet aandoen a.u.b..

Toegevoegd na 5 minuten:
Mond dicht bij het slapen he'?