Krabben en bijten katten elkaar als ze met elkaar stoeien?

Onze katten stoeien regelmatig met elkaar. Dat ziet eruit als een (schijn)gevecht waarbij ze elkaar bespringen, over de grond rollebollen, elkaars kopjes met de poten omarmen/vastklemmen, naar elkaar uithalen en elkaar bijten.

Het ziet er overigens altijd uit als gewoon stoeien. Soms wat ruw, maar nooit kwaadwillend. We hebben nooit verwondingen kunnen constateren, en na zo'n "gevecht" liggen ze vaak tegen elkaar aan op een stoel, of likken ze elkaar.

Als ze nu zo aan het "stoeivechten" zijn, en ze halen uit met hun voorpoten (of soms ook met de achterpoten), doen ze dat dan met uitgestoken nagels, ofwel: krabben ze elkaar, net zoals ze mij wel eens krabben als ik met ze aan het spelen ben? En als ze elkaar (lijken te?) bijten, bijten ze dan ook echt, of is dat meer een liefkozend "even wat druk uitoefenen met de tanden zonder echt door te bijten"?

Cryofiel
7 jaar geleden
2.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Aanvullende vraag:
Maakt het geslacht van de katjes daarbij nog uit ? M.a.w. stoeien katten van het gelijke geslacht wellicht 'harder' (i.v.m. concurrentie ?) dan een poes en een kater (die wellicht nog wat '18+ avontuurtjes' met elkaar willen beleven)
Ivana
7 jaar geleden
Als ze echt VECHTEN dan blazen en schreeuwen ze. Dan pas gebruiken ze hun nagels en verwonden elkaar. Wat jij beschrijft is een speelse vorm van stoeien. Je hoeft dus niet bang te zijn voor verwondingen.
Dat jijzelf wel eens een krab oploopt is ook geen vechten. De nagels kunnen wel eens langs je huid gaan en die huid is onbeschermd en veel kwetsbaarder dan een kattenvacht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heb hier een broer en zus, (gecastreerd en gesterriliseerd) die dit ook vaak doen ook nog nooit verwond, maar soms loopt het wel uit in ruzie dan beginnen ze ook te blazen en te miauwen maar, dan zitten ze allebei een paar uur allebei aan de andere kant van de kamer, dus ze vechten nooit tot bloedens toe zeg maar, maar soms hebben ze er niet allebei zin in, ze ontlopen elkaar dan gewoon en later slapen ze weer heerlijk samen
Cryofiel
7 jaar geleden
Soms wordt er geblazen, verder dan dat gaat het niet. Maar dat blazen gebeurt nooit tijdens het stoeien. Dat gebeurt als de ene kat een speeltje heeft dat echt "van hem" is. Als de andere kat het dan waagt om in de buurt te komen, wordt er geblazen.

Antwoorden (1)

Het gaat te snel om te volgen hoe katten het precies aanpakken, maar zoals gezegd zie je na een stoeipartij geen verwondingen. Ik zie bij stoeiende katten alleen dat er wat haarplukken in de rondte vliegen, dus ik vermoed dat de nagels binnenboord worden gehouden, en ook het happen is meer happen dan daadwerkelijk bijten.
Je kan er overigens van uit gaan dat katten stoeien, zolang er geen vocalisaties bij komen kijken: bij vocalisaties is het de katten menens,of gaat het hard die kant op.

Wat betreft de vraag over het geslacht, lijken poezen feller dan katers, en zal het spel eerder uit de hand lopen en ontaarden in echte agressie. Overwegingen van concurrentie spelen geen rol: als een kat zich in een situatie bevindt waar het voedsel schaars is, zal hij of zij sowieso geen tijd verspillen aan spel. Spel is voor dieren die jong en/of zorgeloos zijn. Ook een eventuele toekomstige romance wordt niet meegenomen in de overweging al dan niet te gaan stoeien. Poezen zijn krols of niet.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Thanks