Als ik jou was, zou ik m'n hond één keer vakkundig laten plukken door een trimmer/ster, en vragen, of je erbij mag blijven, zodat je kunt kijken hoe hij/zij dat doet.
Vraag ook raad, wanneer je het beste kunt plukken, want de vacht moet een beetje 'los' zitten om het niet een mini-drama te laten zijn voor je hond.
Wat ik weet van eigenaren met 'plukrassen', is. dat het een enorme klus is, als je hond 'aan de maat' is.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

met aaiende beweging zachtjes aan zijn vacht trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://home.planet.nl/~jvdm0000/trimmen.htm#1%20Plukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de eerste plaats heb je een trimschema nodig voor het ras dat je wilt plukken. Dan moet je weten wanneer de vacht plukrijp is. Dat kan je zien als het haar in bosjes gaat staan, maar zelfs dan zijn er nog gradaties.

Als het plukrijp is, kan je het doen met een plukmesje, een rubber duimpje of gewoon met je vingers, die je een beetje stroef maakt met poeder.

Te vroeg geplukte honden krijgen wondjes op de huid en kunnen er erg aan lijden. Ze kunnen zelfs koorts krijgen van te veel verwondingen. Doe je het verkeerd, dan zal de hond het plukken voor altijd tegenstaan.

Ga naar een goede trimmer/ster die NIET knipt waar geplukt moet worden, (voor de snelheid wordt dit wel gedaan) en vraag een aantal hints te geven over het hoe en waarom.

Sommige rassen stellen eigenaren in de gelegenheid het plukken/trimmen onder de knie te krijgen via een cursus van de vereniging waar het ras toe behoort.

Voor een goede plukbeurt van een middelslag heb je als beginner zeker 4-5 uur nodig.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, ook ervaring met het trimsterleven? ;)
Inderdaad, sommige trimmers knippen of ... gaan zelfs scheren om het werk even snel af te maken. Nou, hoe kan je een plukvacht verpesten les nummer 1.
Ivana
13 jaar geleden
Nee, ik heb geen ervaring. Wat ik wel heb is een bibliotheek met 381 hondenboeken die ik allemaal gelezen heb. Vervolgens heb ik altijd goed gekeken, ook naar de rassen waar ik absoluut niet op val.
Je ziet onmiddelijk als een hond niet vakkundig getrimd is. Wat veel erger is, dat de hond er aan lijdt als er geschoren is, omdat het oude haar dan in de huid blijft zitten en jeuk veroorzaakt.
Pijnboompitje ben jij trimster? Inderdaad, we kunnen hier wel een boek over vullen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jep, trimster en dierenarts enzo (ja ik ben verslaafd aan honden)
Zo, das nog eens fanatiek! Zo veel hondenboeken lezen! Wat het natuurlijk ook met het "niet vakkundig trimmen" is, is dat je geen diploma (meer/nog) nodig hebt om als trimster te beginnen.
Ivana
13 jaar geleden
Ik ben blij dat dierenartsen nog wel over een diploma beschikken! ;-)