Hoe komt een (mannetjes)hond aan zoveel urine om zijn territoria mee te markeren?

Mijn hond plast tegen elke boom die hij tegenkomt en ik vraag me vaak af hoe dat kan. Enig idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

hij heeft waarschijnlijk zijn hele blaas vol, en iedere keer als hij bij een punt komt waar hij zijn territoria moet markeren dan laat hij steeds een beetje lopen. Bij ons mensen gaat dit wat lastiger als bij honden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je er wel eens goed naar gekeken?

Wij wel!! elke keer 3 druppels, vreselijk gewoon want je weet ook dat je het beest tig keer zijn poot moet laten optillen anders is hij zeker niet uitgeplast
amigo
12 jaar geleden
Mijn hond tilt ook bij elke boom, struik en muur zijn poot op maar op een gegeven moment is het toch echt op! Dan tilt hij het pootje alleen nog op voor de vorm maar is het ook echt kurkdroog. Dat weet ik omdat mijn hond ook de gewoonte heeft om (weliswaar aangeleerd) tegen stoepranden en gootjes te plassen. Vaak tilt hij zijn poot op maar dan blijft de grond onder hem kurkdroog.
De voorraad urine is dus niet onuitputtelijk, al lijkt het soms wel zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft dit markeergedrag echt niet altijd te gedogen.

Die paar druppels die hij overal laat lopen zijn bij elkaar gewoon zijn normale hoeveelheid urine.

Zo lang hij aan de lijn loopt hoeft hij helemaal niet te markeren. Als je dat iedere keer toelaat ben je in dienst bij je hond en heeft hij de leiding. Nergens voor nodig en het breekt jouw status af.

Aangelijnd loopt een hond gewoon mee. De geuren die hij wil opsnuiven krijgt hij toch wel in de neus zonder dat hij stil gaat staan. Pas op de plaats waar jij wilt dat hij moet plassen geef je hem de gelegenheid. Als hij daar los mag, kan hij zijn markeergedrag botvieren totdat jij bepaalt dat het genoeg is.

Wees niet bang dat hij nog iets kwijt moet. Hij leert gauw genoeg dat jij tijd en plaats bepaalt en niet hij.
Ivana
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
Alweer een plusje voor je geweldige antwoorden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ivana
12 jaar geleden
@Griekenland, je mag een hond gewoon opvoeden hoor. Daar is de hele maatschappij mee gebaat. Als alle honden "lekker hun gang mogen gaan" is het ook niet verwonderlijk dat er zoveel honden blaffen, vernielen, agressie tonen enz.
Heb jijzelf een hond? Meld het even als je er radeloos van wordt, misschien dat ik nog wat goede adviezen voor je heb. ;-)