Mijn kat heeft snachts regelmatig dat hij eerst overgeeft en dan omvalt. Wat is dit?

De dierenarts weet het niet. Het gebeurt vaak tussen 05.00 en 08.00 en vaak hoest of geeft de kat eerst over (bruin vocht vaak met brokjes en enkele keer met iets dat lijkt op een mini haarbal). Daarna valt hij vaak om of gaat hij gehurkd zitten, zwaar ademend en soms een kwijl sliert. Ondertussen laat hij meestal zijn poep gaan. Dit duurt meestal een minuut waarin hij gewoon stil ligt en daarna een beetje voorzichtig opstaat. Daarna loopt hij om de 5 a 10m van plek naar plek, aangehaald worden wil hij niet en loopt weg. Op zn naam reageert hij vrij snel, op snoepjes komt ook een rectie maar daar zit weinig actie achter. Na meestal 30/45m gaat hij uit zichzelf brokjes eten en is hij stilletjes maar redelijk de oude. We zijn al een tijdje bezig met haarbal brokjes en elk dag borstelen in de hoop dat dit het probleem zou oplossen maar helaas.

2 jaar geleden
2.5K
bamibal
2 jaar geleden
Het klinkt een beetje als epilepsie, maar dat had de dierenarts dan ook wel gezegd.
Rieneke1
2 jaar geleden
Borstelen geeft alleen maar meer haaruitval, en is nooit aan te raden. Met een grove kam eventuele klitjes weghalen is voldoende. Maar haaruitval is hier niet het probleem.
boemba
2 jaar geleden
misschien epilepsie?
loginabcde
2 jaar geleden
Inmiddels naar de dierenarts gegaan. De dierenarts sluit een noodzaak tot bloedonderzoek uit omdat er geen progressie is in het ziektebeeld. De vorige keer dat ik hiervoor kwam is blijkbaar alweer 3 jaar geleden. Destijds ook de mogelijkheid van bronchitis, nu uitgesloten. Haarbal nog steeds een optie alleen tijdstip vreemd, haarbalpasta mee. 2e optie misselijkheid van schrokken/ brokjes (krijgt hij al jaren), nu mengen en in de voerpuzzel. Algeheel advies, afvallen en de aanval opnemen want een diagnose is er nog niet

Antwoorden (2)

Dit klinkt heel serieus, en niet als een probleem wat op te lossen is met haarbalbrokjes. Jouw dierenarts weet het niet zeg je. Wat voor onderzoeken heeft hij gedaan? Is er een echo gemaakt van het hart? Is het nog een jonge kat en heeft hij is al van jongs af aan? Is in dat geval gekeken naar de mogelijkheid van een levershunt? Enfin, voor ons blijft het gissen. Ik zou je wel met klem willen aanraden om goed onderzoek te laten doen. Laat je dierenarts je zo nodig doorverwijzen naar een specialist.
Rieneke1
2 jaar geleden
loginabcde
2 jaar geleden
Hij vond het een vreemd verhaal en raadde de haarbal strategie deels aan. Vastzittende haarbal en daar niet goed van worden etc. De kat is 10 heeft het 2 jaar waarbij het de eerste tijd echt even overgeven en confuus zijn was maar de laatste tijd was het vaker en dus ook echt erbij liggen en ontlasting laten gaan. Omdat het snachts is zie ik niet of er iets aan vooraf gaat maar vermoed van niet omdat er soms ook deels iets in de mandjes zit. Ik ga van de week terug en vraag om bloed onderzoek, zwss goed voor de leeftijd
Rieneke1
2 jaar geleden
@loginabcd Heel goed dat je teruggaat, een bloedonderzoek kan zeker geen kwaad. Maar als je dierenarts je weer afwimpelt, of er komt niets uit het onderzoek, dan zou ik toch verder kijken, eventueel via een specialist of andere (betere)dierenarts. Succes! Ik zou trouwens het verloop graag horen, via pb.
Een van mijn katten heeft een paar jaar met enige regelmaat periodes van overgeven gehad. de dierenartsen zijn er telkens vanuit gegaan dat het om maaggevoeligheid ging en hebben hem antibiotica gegeven. Half jaar geleden viel hij zo ziek dat hij niet meer op zijn poten kon staan. bij de spoedeisende hulp heeft een dierenarts vastgesteld dat zijn nieren uitgevallen waren omdat zijn urineblaas verstopt met steen was. Dus, het kan geen kwaad om ook op deze organen onderzoek te laten doen.