Waarom staat 1 jaar in een mensenleven gelijk aan 7 hondenjaren.?

Er wordt gezegd dat als een hond 1 jaar is dat als hij of zij als mens 7 jaar zou zijn. Waarom is dat?

4 maanden geleden
tinus1969
4 maanden geleden
Dit is een bekend verhaal dat niet waar is.

Antwoorden (2)

Dat is het resultaat van een eenvoudige rekensom: een hond wordt gemiddeld zo'n 10 à 11 jaar oud, een mens gemiddeld ongeveer 70-77 jaar. Een mens wordt dus zo'n 7 x ouder dan een hond.

10 x 7 = 70
11 x 7 = 77

Let op: het is maar een heel globale vergelijking van 'hondenjaren' en 'mensenjaren'!
4 maanden geleden
tinus1969
4 maanden geleden
Maar een hond van 1 jaar is volwassen. In die zin gast vergelijking niet op.
Inekez1
4 maanden geleden
Een hond is op bijna 2 jaar lichamelijk volgroeid (afhankelijk van ras), dat komt aardig overeen met een mens van 14 jaar. Wanneer is een hond volwassen?? Mijn hond is 13 en nog steeds zo speels als een puppy en eigenwijs als een puber...
Je vraag waarom het zo is, maar vergeet na te gaan OF het wel zo is. En nee dit is nu zoiets wat mensen roepen, maar geen enkele basis heeft in biologie of welke wetenschap dan ook.

Honden zijn met gemiddeld 12 maanden volwassen. Een mensenkind is dat met zeven jaar nog lang niet.
Een hond is met 8 jaar "senior" te noemen.
8x7=56 jaar is behoorlijk vroeg om iemand senior te noemen.

Het is dus enkel een soort volks"wijsheid" die niet verder kijkt dan de neus lang is en puur en alleen kijkt naar de gemiddelde sterfleeftijd van mensen en honden en dat deelt. Zo werkt het niet.
===
https://www.startpagina.nl/v/dieren/huisdieren/vraag/440428/een-mensenjaar-gelijk-zeven-hondenjaren/

Zie ook het onderste antwoord.
=====
https://www.dierenexpert.nl/dogblog/355991_feit-of-fabel

2. “Een hondenjaar is gelijk aan 7 mensenjaren”

Als deze aanname zou kloppen, zouden sommigen mensen omgerekend wel 130 jaar worden! Lang geleden heeft iemand bedacht dat een mens gemiddeld 70 jaar wordt en een hond gemiddeld 10 jaar. Hier komt de verhouding 7:1 dus vandaan. Echter komt er wat meer bij kijken… Zo stelde een Franse onderzoeker dat honden in hun 1ste levensjaar sneller verouderen dan mensen. Ook is vastgesteld dat kleinere honden minder snel verouderen dan grote honden en daarnaast kan dit ook nog per ras verschillen. Het is dus in ieder geval niet realistisch om de leeftijd van je hond met 7 te vermenigvuldigen.
4 maanden geleden
Antoni
4 maanden geleden
@LeonardN, zo lang je je maar realiseert dat het slechts een volkswijsheid is, dan werkt het wel.
LeonardN
4 maanden geleden
In welke zin werkt het? Het is juist mijn hoop dat iedereen in gaat zien dat dit lariekoek is en veel beter actief uit het collectieve geheugen gewerkt kan worden dan het proberen (afgezwakt) aan te houden omdat het nu juist geen enkel nut dient, maar wel onjuiste ideeën geeft.
https://www.santevet.be/nl/artikels/hoe-oud-wordt-een-hond
Zoals je al ziet worden verschillende rassen verschillende leeftijden. Houdt die berekening ook geen rekening mee.
Berner sennenhond: 6 tot 8 jaar
Of moeten we dan gaan zeggen dat 1 Berner-sennen-honden-jaar 12 mensenjaren is?! Maar goed wat is de werkende functie volgens jou?