1 kitten of 2 kittens uit 2 nestjes, wat is beter?

Hallo allemaal,
Ik krijg over een paar weken een kitten en ik ben natuurlijk vastbesloten om goed voor haar te gaan zorgen en veel aandacht te geven. Het is een meisje. Echter ben ik alleen en woon ik in een appartement. Ik zou het heel erg vinden als ze eenzaam wordt en daarom zou ik er graag een 2e kitten bij willen. Helaas waren alle kittens uit het nestje al vergeven, dus 2 uit hetzelfde nest kan niet. Ik denk er nu over om er een 2e kitten uit een ander nest bij te nemen en toevallig is de poes van een kennis zwanger; ik mag er uit dat nestje ook 1 uit komen zoeken als ze geboren zijn. Is dit een goed idee? En kan ik dan beter nog een vrouwtje nemen of juist een mannetje? En kunnen ze dan het beste tegelijk (of op dezelfde dag) bij mij thuis komen, of kunnen er ook wel een paar weken tussen zitten?

Ikzelf hoef niet perse 2 kittens, maar ik lees overal (en dat begrijp ik ook) dat het erg zielig gevonden wordt om maar 1 kitten te hebben. Ze kan bij mij niet naar buiten en zoals gezegd, ben ik alleen. Als ik weg ben, is het huis leeg. Uiteraard zal ik voor kitten 2 net zo goed zorgen en hem/haar net zoveel liefde geven (en na een week op allebei even verliefd zijn), dus begrijp me niet verkeerd vanwege het punt dat ik er niet perse 2 hoef!

Ik hoop dat iemand mijn vragen zo goed mogelijk kan beantwoorden en ik zal sowieso nog even advies inwinnen bij een dierenarts.

Bedankt voor de moeite!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Als je allebei meisjes neemt komt het vaak goed, want mannetje een een vrouwtje in een huis is niet zo leuk tenminste als je nog meer kittens wilt. Ik personelijk zou voor de vrouwtjes gaan en ze pissen ook niet overaal netnals mannetjes doen, ze zijn meer hygiënisch. Je kunt ze vanaf paar weken na hun geborte ( Je moet wel paar weken wachten, tot hun bij hun moeder we kunnen zijn) en ze zijn vanaf hun kleinste al bij dus ze gaan denken dat zij "zusjes" zijn. Daar krijg je niet zo veel problemen mee, maar je moet wel goed voor de kittens zorgen want ze pissen overaal (het zij nog maar kittens) en zijn niet geleerd om naar de wc te gaan, in dat betreft zou ik "doekjes" het is eigenlijk voor puppies bedoeld maar kan ook voor kittens, voor dat ze niet op je bent pissen bijv. Ik weet dat ze bij de Big Bazar verkrijgbaar zijn.

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben? Heb je anders nkg vragen stek gerust!:)
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Kittens vanaf een paar weken na hun geboorte in huis halen? Kittens die overal pissen? Sorry maar dikke min.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
- van mij ook.
Wat Rieneke zegt.
Daarbij kunnen katertjes en poezen prima samen, maar je moet ze wel laten helpen.
Katertjes zeiken ook niet het hele huis onder. Echt een raar antwoord dit.
Fijn dat je je van tevoren al zo goed informeert! Zeker voor een binnenkat is het fijn een maatje te hebben. Je kitten zal het ook goed kunnen vinden met een kitten uit een ander nest, al zijn nestgenootjes ideaal. Ze zullen veel van elkaar kunnen leren, en elkaar gezelschap houden als je er niet bent. Als je een kat een aantal jaren alleen houdt, zal die later niet goed meer kunnen samenleven met een andere kat: hij is dan voor het leven sociaal gehandicapt geraakt. Uiteraard is het veel beter dit te voorkomen. Ik denk dat het het fijnst is als je ze beide tegelijkertijd in huis kan halen, zodat ze van begin af aan steun kunnen vinden bij elkaar. Mannetje of vrouwtje maakt niet zoveel uit: belangrijker is dat de karaktertjes wat overeen komen, dus 2 brutaaltjes, of juist 2 wat meer timide katjes bij elkaar.En let bij een poesje en een katertje op dat je ze tijdig laat castreren: met 4,5 mnd kan een poesje al krols zijn.
Van belang is ook dat je ze lang genoeg bij moeders en nestgenootjes laat: minstens 13 weken, of liever nog 15. Zo haal je katjes in huis die dankzij een goede start kunnen opgroeien tot evenwichtige huisgenootjes.
Rieneke1
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Rieneke1: Dankjewel voor je reactie! De kitten blijft inderdaad minstens 13-15 weken bij haar moeder en eventueel mag ze iets langer blijven, zodat kitten 2 (uit het andere nestje) ook ca. 13 weken bij zijn/haar mama kan blijven. Je tip over het matchen van karaktertjes vind ik een hele goede, dankjewel! Ik heb wel een idee, maar ik zal nog even goed bij het baasje van de moederpoes van kitten 1 navraag doen, zodat ik een matchende kitten kan zoeken.
Rieneke1
3 jaar geleden
@Waterijsje wat fijn dat je het zo goed aanpakt, deze katjes hebben alvast een prima start bij jou! Veel geluk met de kleintjes, en heb je nog vragen dan hoor ik het graag.