hoe maak je een agapornis minder vals.

ik heb een agapornis gekregen maar hij bijt je steeds in je vinger als je in ze buurt komt.
hoe leer ik het hem af zonder al teveel wondjes te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

als hij volwassen is niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jaren zo'n beestje gehad.
Hij heeft maar heel zelden momenten gehad dat hij zijn snavel in ons vlees wilde zetten. Eigenlijk alleen op momenten dat we hem geen aandacht geven, dan ging hij raar doen. Voorbeelden:
- Hij ging mank lopen, totdat echt iedereen om hem heen zat met: Wat heeft hij nu weer, dan liep die weer vrolijk normaal.
- Als we aan het yathzeeën of rummicubben waren terwijl hij losvloog en hij vond dat hij te weinig aandacht kreeg, dan ging hij met de dobbelsteen lopen, de rummicub door elkaar gooien, gewoon vervelend doen, dat waren dan ook de momenten dat je wel eens een snavel in je vlees kon krijgen.

Geef je hem daarna weer even wat aandacht, een beetje met je vingers in zijn nekje kroelen en dergelijke, dan had je zo weer een engeltje van een vogel.

Zoals Rieneke hier eerder al heeft opgemerkt, agapornissen zijn groepsdieren, ze worden niet voor niets Lovebirds genoemd. Als je ze alleen houdt, dan moet je zelf voor genoeg aandacht en liefde zorgen, anders kwijnt het beestje weg en dat kan ook resulteren in agressief gedrag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh even nog een aanvullende vraag: Heb jij toevallig een spiegeltje in zijn kooi hangen? Die van mij werd daar echt mega agressief van. Hij zag een "andere papegaai" en die aapte hem ook nog eens na....
Toen we zijn spiegeltje hebben weggehaald werd hij weer de oude.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
hier past alleen een dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank. Was een erg leuk beestje (waar ik hierboven hij zei, zou eigenlijk zij hebben moeten staan. Sjaakie, die voor 99% zeker een mannetjes was, bleek toch Sjaakelientje te zijn...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neeh ik heb geen spiegeltje maar ik heb nu nog steeds geen antwoord op me vraag eerlijk gezegd maar mijn vogel is niet tam ofzo en zeker niet bang maar hij heeft toen hij bij zijn vorige eigenaar niet heel veel aandacht gekregen.
ik had hem gisteren gekregen en toen deed ik me vinger door de tralies en ging ik heel lief tegen hem praten vanmorgen deed ik weer me vinger door de tralies en toen beet hij me in me vinger hij is niet tam maar en heeft geen speeltjes kun je me uitleggen hoe ik hem dat slechte gedrag afleer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel aandacht en liefde blijven geven. Het beestje zal zijn gedrag echt niet in een week kwijt raken. Dat is het nadeel van een volwassen vogel, je weet niet wat hij allemaal al heeft meegemaakt voordat hij bij jou kwam En haal aub toch enkele speeltjes voor hem. Een dik touw waar hij in kan bijten en klimmen ofzo. Hij moet wel iets te doen hebben als hij de hele dag in de kooi moet doorbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij heeft wel speeltjes alleen geen spiegel want ik had gehoord dat hij dan denkt dat er twee vogels zijn en zich gaat hechten aan het spiegeltje en niet aan zij eigenaar.
hij heeft een soort schelp waar hij zijn snavel kan schrapen een ketting van plastic en een trapetje
Als je naar een wilde agapornis wijst, voelt hij zich aangevallen en bijt hij terug.
Neem iets eetbaars in je vinger, blaadje sla of zoiets, zodat hij weet dat vingers te vertrouwen zijn en iets lekkers brengen.

Bovendien kan je bij een klimvogel, wat een agapornis is, beter de vinger voor het borstbeen houden, dan zal hij er opstappen, nadat hij eerst heeft ervaren dat handen en vingers hem niet willen aanvallen.

Maar had jij niet een tijdje geleden ook al niet een kanarie waar je niet mee overweg kon? Of vergis ik me nou?
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt (hij was heel erg tam geworden) ik was op school en toen heeft me vader die kooi buiten gezet en toen is een kat er boven op gesprongen en is hij ontsnapt
Ivana
13 jaar geleden
Dat zal je vader straks nooit meer met de agapornis doen, hoop ik!;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xD mijn aga is egt nie bang hoor hij bijt me groote breede vader gewoon
Ivana
13 jaar geleden
Bijten kan(net als bij honden) een teken van angst zijn. Heeft niets te maken met dapper zijn of niet bang zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de aga is ook weg xD Ik heb weer een kanarie is veel leuker en dit is een hele jonge vogel kan je me alstublieft mailen naar mijn email hoe ik hem ook alweer tam moet maken. damien-heinstman@live.nl