Is het nou echt waar dat één mensenjaar gelijk staat aan zeven hondenjaren?

Dit hoor je vaker... Als een hond 2 is, zeggen ze dan dat ie 14 is omdat 1 jaar bij honden 7 is.
Als dit echt zo is, waarom is dit dan zo? Wie heeft dit bepaald/verzonnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Antoni
10 jaar geleden
Als een mens gemiddeld 77 jaar wordt en een hond gemiddel 11 jaar, dan staat één mensenjaar gelijk aan zeven hondenjaren. Rekenen is niet zo moeilijk...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoelt één hondenjaar staat gelijk aan zeven mensenjaren waarschijnlijk?
Antoni
10 jaar geleden
Correctie op mijn eerste reactie: één hondenjaar staat gelijk aan zeven mensenjaren! Dus wat er in de vraag is vermeld, is onjuist. En wie het heeft bepaald of verzonnen, dat is niet meer te achterhalen.

Antwoorden (4)

Als een mens gemiddeld (bijvoorbeeld) 77 jaar wordt en een hond gemiddeld (bijvoorbeeld) 11 jaar, dan staat één mensenjaar gelijk aan zeven hondenjaren.

Rekenen is niet zo moeilijk…

Toegevoegd na 30 minuten:
Correctie: één hondenjaar staat gelijk aan zeven mensenjaren!

Dus wat je schrijft in je vraag is onjuist.

En wie het heeft bepaald of verzonnen, dat is niet meer te achterhalen.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Antoni geen antwoord op de vraag meer een reactie.
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb dit antwoord eerst als reactie gegeven, en vond toen dat het eigenlijk een antwoord was...
ronron1212
10 jaar geleden
Peel geeft een antwoord vooral je zin slaat die slaat ergens op
Antoni
10 jaar geleden
Ik kan niet inhoudelijk reageren op je laatste reactie, want die is zo rommelig opgesteld, dat ik haar niet begrijp.
ronron1212
10 jaar geleden
Pelle geeft een goed antwoord. Als je je laatste zin leest in je antwoord dan slaat dat al nergens op.
Antoni
10 jaar geleden
Ik vind het zo'n eenvoudige rekensom, dat ik me niet kan voorstellen dat iemand's naam er aan verbonden is.
Je moet kijken naar de gemiddelde leeftijd. Mannen worden gemiddeld 79 en vrouwen 83 jaar dus gemiddeld 81.

http://www.nu.nl/binnenland/2902572/mannen-worden-35-jaar-ouder-dan-elf-jaar-geleden.html

Grote honden worden gemiddeld een jaar of 10 en kleine hondjes 14 dus gemiddeld 12 jaar.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/8633-de-leeftijd-van-de-hond.html

Met 81 delen door 12 kom je uit op 6,75 dus een hondenjaar staat gelijk aan ongeveer 7 mensenjaren ja.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt aan de soort hond. Mensen worden niet echt ouder dan 120, bij honden verschilt het per ras. Een dwergpoedel kan bijvoorbeeld tot wel 18 jaar worden, een Engelse Bulldog de helft van die leeftijd. Dus voor de vergelijking 11 voor een hond en 77 voor een mens gaat het wel op, maar voor andere honden zit dat anders. Het ligt er dus aan welke hond je hebt. Maar - zie bron - gemiddeld klopt het wel aardig ja.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is een wijdverbreid misverstand. Mensen kijken naar de gemiddelde levensduur, en komen dan tot de conclusie dat een hond gemiddeld zeven keer korter leeft dan een mens, en dan trekken ze daar de conclusie uit dat je elk levensjaar van een hond kunt vermenigvuldigen met 7 om bij de vergelijkbare mensenleeftijd uit te komen.
(Ik ga nu even voorbij aan het feit dat er een enorm verschil is tussen de verschillende hondenrassen als we het over de levensverwachting hebben.)

Maar de fases in een honden- of kattenleven zijn niet evenredig aan die van ons.
Bij mensen is een meisje rond haar twaalfde geslachtsrijp (ik bedoel niet dat ze dan seks moet hebben of kinderen moet krijgen, maar op dat moment begint zo'n beetje de menstruatie). Kijk je naar een kat (sorry, heb ik meer verstand van dan van honden), dan zie je dat die al na circa negen maanden geslachtsrijp is.
Dus de eerste fase, vanaf de geboorte tot vruchtbaarheid, ligt dichter bij de verhouding 1:14 dan 1:7.
Daarna wordt de veroudering relatief steeds kleiner.

En kat wordt een senior als hij 8 is. Een mens als hij/zij 55 is. Dan zit je een poosje heel dicht bij die 1:7 .

Maar een kat van 20 jaar is weliswaar oud, maar beslist geen '140'. Je kunt hem beschouwen als 90 mensenjaren oud en een kat van 21 misschien als 92. De kat wordt dan dus niet elk jaar 'zeven mensenjaren' ouder, maar nog slechts een paar jaar.

Kortom: aan het begin leven honden en katten sneller dan wij, maar in de loop van hun leven neemt dat af. Men zegt dat een héél oude kat eigenlijk nog maar een mensenjaar per kattenjaar veroudert. Maar dan heb je het over een kat van 30 of zo. Bijna net zo zeldzaam als iemand van 150, en met ongeveer een even kleine kans dat er nog een jaartje bij komt.

Bij mijn dierenarts hangt een overzicht met vier 'levenslopen' boven elkaar: mens, grote hond, kleine hond, kat. Je kunt dan de leeftijd van jouw hond of kat opzoeken, en kijken naar de mensenleeftijd die daarbij hoort.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb er even een tabel bij gezocht.