Hoe kan ik de eetlust van mijn poes met nierfalen verbeteren?

Bij onze ca. 10-jarige poes is onlangs middels urine- en bloedonderzoek vastgesteld dat zijn nieren niet goed functioneren en dat hij bloedarmoede heeft. Hij krijgt nu dieetvoeding (Recovery van Royal Canin en Kidney Support van Specific). Omdat de poes te mager is, willen wij graag dat hij meer gaat eten, maar hij heeft niet echt trek. Brokjes gaan er al helemaal niet in, dus geven we alleen nog natvoer. Hij eet nu per dag met veel moeite ca. 80 grs. natvoer. Zijn er moglijkheden om de eetlust te bevorderen, want we zouden hem nog graag een aantal jaren bij ons houden.

11 jaar geleden
10.7K
Rieneke1
11 jaar geleden
Kijk hier eens; vol waardevolle tips: http://www.margali.com/nier-intro.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken het probleem,wat bij mijn kat helpt is steeds wat brokjes tussendoor gewoon op de grond geven want dan eet hij het wel,misschien helpt dit bij jouw kat ook.

Antwoorden (4)

Enkele manieren om de eetlust van een kat te verbeteren:

-Echt vlees geven of brokken gemengd met echt vlees
-Voeding opwarmen
-Warm water bij de voeding doen zodat er meer geur vrijkomt
-Zelfgemaakte bouillon (dus zonder zout e.d.) over het eten doen

Succes!

Toegevoegd na 30 minuten:
Geen echt vlees geven, begrijp ik net van Rieneke in een reactie. Te eiwitrijk. Mijn andere tips blijven staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
Echt vlees is te eiwitrijk voor een nierkatje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, dat wist ik niet. Ik zal die tip verwijderen.
Laat het voer niet te lang staan, dan verliest het z'n geur.
Beter bied je vaak kleine maaltjes aan, die je hebt opgewarmd tot zo'n 35 gr., dan komt de geur het best tot z'n recht.

Heb je het idee dat hij wat misselijk is? De kat slikt dan vaker, en likt zich steeds de lippen. Als dit het geval is kan je dierenarts wellicht helpen.

Of gaat het erom dat hij het dieetvoer niet lust? Soms is het dan een mogelijkheid de kat de oude brokjes weer te geven, met ipakitine. Ook dit zou je moeten overleggen met je dierenarts.
Hopelijk doet je katje het nog een tijdje goed!

Toegevoegd na 1 minuut:
Schiet me nog te binnen: katjes die ietwat misselijk zijn, eten beter als het bakje op een verhoging staat.
Rieneke1
11 jaar geleden
Onze kat had hetzelfde probleem. Toch moet je proberen om ook brokjes te voeren. In natvoer (blik) zit veel vocht en minder voedingsstoffen. Je kunt proberen om iets blikvoer door de brokjes te prakken. Of een ander merk voer proberen. We hebben toch nog 9 jaar lang zoontje kat kunnen houden. Hij is 19 jaar geworden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan proberen of je kat wel brokjes lust die geweekt zijn in heet water. Een beetje prakken kan ook helpen. Ik heb mijn vorige kat van alles geprobeerd. Soms hielp dit. Soms gaf ik een beetjes kattenmelk of speciale vloeibare voeding van de dierenarts, maar ik weet niet of jouw kat dat mag hebben. Bij de kat die ik nu heb valt het mij op dat hij vooral 's nachts eet. Zorg dat er dan ook wat klaar staat. Verder is het goed om te blijven zoeken naar andere voeding. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.