Hoe kan ik onze katten laten wennen aan onze nieuwepup?

We hebben sinds een maand een pup in huis. We hadden al 2 katten (8 en 2 jaar).
Het lukt ons maar niet om hen in contact te brengen met elkaar.
Onze katten hebben altijd binnen en buiten gemogen (kattenluik). Sinds de pup durven ze niet meer binnen, enkel bij hun eetplek (pupvrij, 1m²). Als ze de pup zien, ook al zit hij in de bench, vluchten ze naar buiten.
We zouden toch graag hebben dat onze katten terug binnen komen als ze daar zin in hebben.
We weten niet hoe wat te doen. Sluiten we even de katten op in huis (zodat ze niet buiten kunnen), maar wel naar een veilige plek kunnen ? Of gebruiken we een bench?
Als we ze dan terug buiten laten, komen ze dan nog wel terug?
Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!

9 maanden geleden
AnnBoo8146
9 maanden geleden
Misschien helpt de informatie op de volgende site je:
https://www.dekattensite.nl/alles-over-de-kat/kattengedrag/introductie-van-een-puppy-bij-kat/
BonBonvanJohn
9 maanden geleden
Ik denk niet dat bovengenoemde site je van nuttige tips kan voorzien. En zoals antwoordgever al zei, de katten zijn niet gesocialiseerd met honden en hebben een buiten leven waar ze waarschijnlijk ook met van alles en nog wat in aanraking komen. De enige veilige plek (binnen) heb je met de komst van deze pup flink verstoord. Daarom zien ze buiten nu veiliger dan binnen. Ik denk niet dat je ervaren buitenkatten kunt laten wennen aan een hond. Introductie van een hond bij katten moet gebeuren in de kittenleeftijd

Antwoorden (1)

Je hebt een senior in huis, en een jonge kat. Beiden zijn blijkbaar niet gesocialiseerd op katten. Triest voor de dieren dat je een hond in huis hebt gehaald, en daarmee hun leefomgeving onveilig hebt gemaakt. Ik kan je alleen maar adviseren de pup te herplaatsen. Je neemt een verantwoordelijkheid op je als je dieren, in dit geval katten, in huis haalt.
Tweede zin moet uiteraard zijn: niet gesocialiseerd op honden.
Toegevoegd op 9 juli 2023 19:09: tekst
Rieneke1
9 maanden geleden
ronron1212
9 maanden geleden
Een pup in his gehaald is een hond en geen kat @Rieneke1
Rieneke1
9 maanden geleden
@ronron1212 je hebt gelijk, ik bedoelde natuurlijk niet gesocialiseerd op honden. Bedankt!