wanneer moet ik mijn hond in zo een sitiuatie belonen?

hoi allemaal,
mijn hond is heel lief, loopt bij de wandeling altijd keurig naast me mee, als er een hond komt is er niets aan de hand maar ik voel dat hij zich alsnog niet zo op zijn gemak voelt, moet ik hem dan belonen als hij het goed doet en lief doet tegen de andere hond en als hij dan met hem bezig is? (snuffelen , enz.) of pas als we weer bij de hond weg zijn?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat 'n leuke reactie op mijn "fluitconcept" . Ik hoop dat ik de essentie duidelijk heb gemaakt . Ik heb al zoveel honden onder m'n hoede gehad . Een van mijn katten heeft 'n medische opleiding , en onderzoekt op m'n profielfoto mijn Rottweiler . Die Rottweiler heb ik geleerd dat hij stil moet blijven liggen tijdens het onderzoek. Nou, je ziet het resultaat. Die hond heb ik van m'n vroegere dierenarts. Die wilde de eigenaar laten inslapen , omdat hij iedereen aan stukken scheurde die "brutaal" tegen hem was . Het is de liefste hond op de wereld. Ik ben blij dat je die vraag gesteld hebt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
let maar niet op eucalypta. die heeft nog geen kijk op dieren.Ik zeg je dit omdat ik zoveel van dieren houd , en graag wil zien dat het goed gaat met jouw lievelingetje.

Antwoorden (8)

Als je hem op dat moment beloond door aaien en knuffelen denkt de hond dat hij getroost wordt en dat er dus idd reden is om ongerust te zijn.
Wat later belonen is beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft, dat er niets aan de hand is, dat hij het goed doet en ik begrijp daaruit: ook als hij in contact is met andere honden.
Alles gaat dus okee.... dan is er geen enkele reden om hem te belonen: hij doet zoals het goed is.
Thuis, na de wandeling effies lekker knuffen is altijd goed natuurlijk, maar ik zie geen enkele reden om hem ter plekke te belonen.
Jij "voelt" dat-ie zich niet op zijn gemak voelt.... maar je geeft niet aan waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan zijn dat honden (als ze zijn aangelijnd zijn) feller/onrustiger op elkaar reageren. in jou situatie zou ik nix doen zolang hij niet extreem bang of agressief word. maar vooral niet belonen als hij in de stressss raakt of gromt en zn haren overeind staan.

Vaak willen honden ff snuffelen en lopen ze verder.het komt regelmatig voor dat er honden zijn die iets te enthousiast zijn waardoor de BAASJES in de stres schieten.
klinkt raar maar de grootste factor in hoe een hond reageert is zijn baas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dingeest , als 'n hond onzker of bang is , NOOIT belonen!Want daarmee "bevestig je dat het riskant c.q.gevaarlijk is . Het beste is om 'n melodietje ( 'n eigen compositie) te gaan fluiten of zingen . Jouw hond begrijpt dan dat de roedelleider( jij) zich prima op z'n gemak voelt , en hij zal dat gevoel na enige keren overnemen . Dit ook bij onweer of bommetjes doen als hij bang is voor die knallen . MAAR NIET AANHALEN OF LIEF TOESPREKEN .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door fluiten want dat is het beste.....okay. dus als je vol spanning aan de riem hangt en een liedje fluit weet de hond dat je roedelleider bent en helemaal op je gemak bent. waarschijnlijk een waardevolle mededeling voor de mensen die training geven voor baasjes met een hond die bang is voor vuurwerk. gewoon fluiten en bij de hond valt het kwartje. wat voor een mens ontspanning betekent betekent voor een hond dus echt niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke heel erg bedankt, maar 1 probleempje, ik kan eigenlijk niet zo goed fluiten:$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is niet erg, het helpt namelijk voor geen meter als de hond niet leert iets te associëren met het fluiten namelijk. beschik je wel over een bep. x factor, want lees dat zingen ook kan helpen. :)) het gaat erom wat je uitstraalt, niet om wat voor geluid je maakt. als de hond dominant is (zijn taak om jou te beschermen) kan je fluiten en zingen tot je een ons weegt.
(tot zover het voorbeeld hierboven) je hond vertoont normaal gedrag dus je hoeft op geen enkele manier in te grijpen of iets te sturen hoor. gewoon zijn gang laten gaan en desnoods even vragen aan de andere hondeneigenaar of het vertrouwd is (dit is voor je eigen gevoel) je hond leest het gedrag van de andere hond zelf :)
Gewoon normaal blijven doen en belonen hiervoor is helemaal niet nodig want zo hoort een hond eigenlijk te zijn[sociaal]
Je zegt dat je voelt dat hij zich niet op zijn gemak voelt,maar ik denk eerder dat dit je eigen gevoelens zijn en hier zou je overheen moeten stappen en jezelf zo rustig mogelijk gedragen en rechtop blijven staan.

Om met de woorden van Cesar te spreken;Kalm en assertief. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen spanning op de riem en de honden het zelf laten uitzoeken. niet belonen, maar praten tegen je hond op een rustige manier "dat is braaf, wat een lief hondje is dat he'. het maakt niet uit wat je zegt, als het maar ontspannen klinkt en zelf geen signaal afgeeft dat je het spannend vind (of door de reactie van je hond, of om welke andere reden dan ook)

een prettige ontmoeting van een hond is op zich al een beloning op zich. als je dit vaak herhaalt en zorgt dat ie veel prettige kennismakingen heeft op deze manier zal je hond zich zekerder gaan voelen en zal de spanning vanzelf afnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, kijk nou!! wat leuk een minnetje :))) maareh, kan er ook nog een reden bij of zijn we hier wat te schuw voor?
Jouw hond doet wat een normale, uitgebalanceerde hond hoort te doen. Snuffelen om te zien wat voor vlees hij in de kuip heeft. De neus is het belangrijkste instrument van de hond. Om het visite-kaartje van een andere hond te "lezen" heeft hij zijn neus nodig.

Dat hij daarbij een beetje terughoudend te werk gaat, wil helemaal niet zeggen dat hij zich onzeker voelt. Iedere actie van jouw kant verstoort de balans. Niet mee bemoeien! Je hoeft een hond nooit te belonen voor goed gedrag, ik bedoel: normaal, evenwichtig, honds gedrag. Juist door je er in te mengen geef je een menselijke draai aan het geheel en dat doet meer kwaad dan goed.

Wat ik nooit doe, is honden elkaar laten besnuffelen die aangelijnd zijn. Jouw hond kan misschien evenwichtig zijn, sommige honden zijn dat in een aangelijnde positie absoluut niet. Temeer omdat bazen heel spastisch kunnen reageren en ook omdat honden die aangelijnd zijn, niet kunnen vluchten of wegduiken als ze bang zijn. In zo'n situatie valt een bange hond aan.

Losse honden moet je gewoon hun gang laten gaan. Heel mooi om naar te kijken hoe ze elkaar benaderen en elkaar "lezen". Als je dat vaak doet (kijken) leer je heel veel van normaal hondengedrag en zal je ontdekken dat wij er vaak meer kwaad dan goed aan doen, door ons (zelfs met een misplaatste beloning) mee te bemoeien.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GIGAplus!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker! top :)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 laten gaan en zelf ontspannen blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje dat heeft mijn chihuahua nou precies als hij los loopt wilt hij zelfs met de andere hond spelen en anders aan de riem is hij een beetje bang.
Ik snap je punt wel een beetje, ik heb zelf ook chihuahua's en dat is toch wel 1 hap en weg is ie. Meestal laat ik ze het lekker zelf uitzoeken, ze lopen dan ook (bijna) altijd los. Vanaf het begin heb ik ze ook kennis laten maken met de 'echt grote' honden in het park, na een poosje was dit geen big deal meer en zijn ze geinteresseerd in (bijna) alle honden. 1 keer heeft mn reu wel een aanvaring gehad met een herder, sindsdien is hij daar voorzichtig mee en zoekt ook dat dus zelf uit, welke ie wel en niet mag. Over het algemeen gaat het op deze manier prima. Mn reu is zelfs grote vrienden met een amerikaanse bulldog;) haha
Ik wijk wel een beetje af nu, maar ik zou dus niks doen, gewoon zelf laten uitzoeken, hierbij is belonen of straffen dus niet nodig.
Jouw energie kan wel bijdragen aan het gedrag van je hond(je), probeer er dus zelf niet teveel mee bezig te zijn, zodat je hondje op zo'n moment ook op zn gemak is...
Gedrag van een hond hangt namelijk vaak samen met de energie van het baasje..