Is staart en maneneczeem bij paarden ook erfelijk?

Wij hebben een pony met staart en maneneczeem, nu heb ik de vraag: Is dit ook erfelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

staart en maneneczeem is een overgevoeligheid voor vliegen en muggen beten.
het is dus een allergie.

overgevoeligheid voor een bepaalde stof is erfelijk.
met paarden die staart en maneneczeem hebben wordt ook niet gefokt.
al doen sommige fokkers het wel verdoezelen zodat het veulen van hun ster merrie eerder en voor meer geld verkocht zal worden.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Nu het warmer wordt begint staart- en maneneczeem weer een probleem te worden. Het
probleem lijkt de laatste jaren in sterke mate toe te nemen. Onderzoek van de Animal
Breeding and Genomics Centre (ABGC) van Wageningen UR, in samenwerking met de
Faculteit der Diergeneeskunde, in opdracht van de Sectorraad Paard heeft aangetoond
dat staart- en maneneczeem erfelijk bepaald is en dat de fokkerij een bijdrage kan
leveren in het terugdringen van de aandoening. Maar hoe erfelijk is staart- en
maneneczeem en hoe kunnen we hier tegen fokken?
Uit eerder onderzoek was al bekend dat een mugje, de Culicoide, verantwoordelijk is voor de
allergische reactie die het lichaam heeft op de beet van het vrouwelijke mugje. Deze beet
veroorzaakt hevige jeuk, dat tot de welbekende geschuurde en kale plekken op het paard of de
pony leidt. Bij gebrek aan een goed medicijn om de oorzaak te bestrijden, is behandeling
gericht alleen gericht op het bestrijden van de symptomen. De vraag bestaat of staart- en
maneneczeem ook daadwerkelijk erfelijk bepaald wordt en of de fokkerij een bijdrage zou
kunnen leveren in het verminderen van het probleem. Het onderzoek van de Animal Breeding
and Genomics Centre (ABGC) van Wageningen UR, in samenwerking met Faculteit der
Diergeneeskunde, in opdracht van de Sectorraad Paard, naar het erfelijke karakter van staart-
en maneneczeem is intussen al behoorlijk op gang. Tot op heden zijn al ruim 3200 Shetland
merries gescoord voor staart- en maneneczeem en ruim 2800 Friese merries. Uit dit
onderzoek is gebleken dat het ontstaan van staart- en maneneczeem niet volledig te wijten is
aan de omgevingsfactoren, maar ook in zekere mate erfelijk bepaald is.
fremar