Onze kat was vermist. En nu is ze door een ander gezin uit het asiel gehaald. Ze willen haar niet terug geven. Wat zijn nu mijn rechten?

Ik heb haar gelijk vermist opgegeven. Maar het asiel heeft mij nooit gebeld.

Toegevoegd na 51 minuten:
Dank jullie wel voor jullie reacties. Het gezin heeft idd geld voor onze kat moeten betalen. Maar het asiel heeft aangeboden het geld terug te geven. Maar ze willen er niets van weten. En dat terwijl ze haar pas 1 dag hadden.
Ze hebben haar donderdag opgehaald en ik vond haar vrijdag op de site van het asiel. Ik krijg geen adres van die mensen, ze willen niks met mij te maken hebben. Ik heb een brief geschreven naar het bestuur van het asiel en persoonlijk bij hen ingeleverd. Nu moet ik wachten op schriftelijk antwoord van het bestuur. Ik bel elke dag met het asiel. En zoek me rot met wat ik verder kan doen om onze kat terug te krijgen. Gr Tooske.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat stom!!!!!!!!!!xd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vreselijk:o sterkte !!! Laat weten als je dr terg hebt !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had het asiel kunnen weten dat het jouw kat was?
Was ze gechipt? Of had ze een halsbandje met adres om?
Evengoed een beroerde situatie hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow!!dat zo'n gezin zoiets gemeens kan doen zeg!!ik had dat echt vreselijk gevonden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat erg voor je...geef niet op!!!!!

Het beste antwoord

Ik werk bij een asiel en daar is de procedure dat katten twee weken niet verkocht mogen worden want mocht de kat bijvoorbeeld vermist zijn of weggelopen en dan heeft de baas voldoende tijd om te zoeken. Pas na twee weken wordt de kat verkocht en heeft de baas ook geen recht meer op de kat. Het is vervelend, maar dan had hij/zij eerder moeten komen, je kunt een kat niet eeuwig in het asiel houden, hopende op een baasje (dat helaas bijna nooit komt). De kat wordt bij ons altijd gecheckt op een chip of halsbandje met penning/kokertje. In dat geval is de eigenaar veel makkelijker op te sporen (mocht het adres kloppen). Dus als je te laat bent (pas ná twee weken) heb je geen poot om op te staan helaas en kan ik je aanraden mocht er nog zoiets ongelukkigs gebeuren zélf langs het asiel te gaan om daar de katten te bekijken mocht je je kat kwijt zijn, of op de site te kijken of bellen en doorgeven, foto mailen wat dan ook. Was je niet te laat en heeft het asiel een fout gemaakt, dan zou ik het asiel erop aanspreken en naar het juridisch loket stappen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Het lijkt mij dat de kat dan naar jou terug moet komen hoor! Heel veel sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

als je kan aantonen dat het echt jou kat is, dan zijn ze verplicht je huisdier terug te geven. doen ze dit niet kunt u ( bluffen) of echt naar de rechter stappen. als je geen bewijs hebt dat het jou kat is moet je of een goed gesprek aan gaan of je bent je huisdier echt kwijt.

succes :O
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het gelijk heb aangegeven dat je kat vermist is heb je een datum en bewijs. een dier mag een aantal dagen/weken ofz niet verkocht worden kijk of ze het niet tevroeg hebben verkocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad!! Ik geloof dat dat 2 weken is vanaf de eerste dag in asiel, maar kan me vergissen. +
waarschijnlijk komt het eigendomrechts hier op van toepassing. vervelend natuurlijk want het is geen fiets maar een dier. Wat ik hier van weet is dat als een persoon te goeder trouw handelt en de betaalde som normaal is (bijvoorbeeld A koopt een fiets van B voor 100 euro waar een nieuwe fiets te koop is voor 180 euro deze fiets NIET hoeft worden terug te geven als B deze gestolen heeft van de eigenaar C de fiets moet wel terug naar C maar deze moet de eigenaar wel 100 euro geven de eigenaar kan deze 100 euro terugvorderen op de verkoper B als deze bekend is en nalatig heeft gehandeld (geen onderzoek gedaan naar herkomst fiets, of bijvoorbeeld maar 25 euro inkoop van "iemand" e.d.

Wat je niet meld (overigens mijn normen en waarden, bij een dier zijn dat als ik de kat had deze onmiddellijk terug ging naar jouw) of het andere gezin een geldelijke vergoeding wil. Best lastig immers het asiel kan kosten hebben gehad die dit gezin moest betalen en deze vergoed wil hebben.......en vermoed echter dat dit hier niet speelt, ze willen de kat (die waarschijnlijk goed opgevoed is) gewoon niet kwijt.

En dan wordt het vervelend in Nederland want je kan wel een civielrechtelijke procedure beginnen die je met bewijslast (chip (maar die zal niet aanwezig zijn) foto's, stamboom, aankoopbewijs) waarschijnlijk (let op het woordje waarschijnlijk) zal winnen maar dit duurt lang en in de tussentijd bivakeert een levend dier met gevoelens bij andere mensen....

ken je de mensen? hoe schat je ze in? wat zegt het betreffende asiel?

Wellicht is de beste methode begrip kweken bij het andere gezin voor jouw situatie waarbij je niet hun situatie uit het oog verliest. En er proberen samen uit te komen, jij wil best samen met de mensen proberen een andere kat met zelfde karakter te vinden ook als dit iets kost toch???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er van uitgaande dat de kat een halsband had of gechipt was, had het asiel jou eerst moeten bellen, en jou de gelegenheid moeten geven de poes te komen halen. Hoeveel tijd daarvoor staat weet ik niet, maar ik denk ca. 3 dagen. Nu ze dat nagelaten hebben denk ik dat het asiel goed fout zit. En dat weten ze ook wel. Ze hebben een inspanningsplicht om de poes weet op te halen bij de nieuwe eigenaars. De asielkosten zijn dan voor jou, maar dat vind je vast niet erg.
Daarnaast vind ik het heel raar, eigenlijk knap asociaal dat deze de kat niet teruggeven. Als ik wist dat de eigenaren zo op zoek waren...!
Je zult nu moeten afwachten.
Als de poes geen halsband of chip had, konden ze jou niet bellen. Maar dan nog hadden ze mijns insziens een paar dagen moeten wachten met verkoop.
Je kunt intussen naar een rechtswinkel gaan (kosteloos) om te vragen of jij rechten hebt en of jij nog wat kunt doen.

Soms lopen katten weer naar hun oude huis. Misschien doet jouw kat dat ook wel t.z.t.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het best juridisch advies inwinnen bij bijvoorbeeld de wetswinkel. Ik weet de precieze wetgeving niet meer hieromtrent. Maar ik weet nog uit de tijd dat ik stage liep in het dierenasiel dat de dieren daar (ik dacht 14 dagen) een tijdje 'on hold' werden gezet voordat ze herplaatst mochten worden, ivm de wettelijke wachttermijn.
Als jij je kat bij hun met een goede omschrijving als vermist hebt opgegeven en ze hebben je niet gebeld, dan zou hun ten minste te verwijten zijn dat ze onzorgvuldig gehandeld hebben.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het aanbieden van een dier wordt een registratiekaart ingevuld met de gegevens van het dier:
Ras, geslacht, kleuromschrijving
Ook wordt de vindplaats genoteerd en door wie het dier is gebracht. Dit kan de Dieren Bescherming, Dierenambulance of een particulier zijn.

Er wordt gekeken of het dier gechipt of getatoeëerd is. In dat geval is de eigenaar meestal snel gevonden. Een eigenaar heeft veertien dagen de tijd om het dier op te halen, daarna vervalt het dier aan het asiel.
Dat is wettelijk geregeld.

Het dier wordt als vondeling ingeschreven.Via de computer krijgt het dier een registratienummer. Dit nummer gaat naar de gemeente, samen met de datum waarop het dier is gebracht.Het dier wordt ook op dag van binnenkomst bij Amivedi aangemeld.

Er wordt gekeken hoe de lichamelijke toestand is van het dier.Is er direct medische hulp nodig, dan gaat het dier naar de dierenarts. Het asiel moet het dier enten binnen vijf dagen nadat het is binnengebracht. Dit zijn wij wettelijk verplicht. Ook worden dieren ontwormd en tegen vlooien behandeld. Alle andere handelingen mogen pas na veertien dagen gedaan worden. Zoals b.v. chippen, castreren en steriliseren.

Dieren worden allereerst in de quarantaine gezet. De dierenarts kijkt ernaar en ze krijgen hun cocktailenting. Een week na de enting mogen ze naar de plaatsingskennel. Mensen kunnen ze dan wel al reserveren. Afstandsdieren kunnen wel mee als alles afgewerkt is. Zwerfdieren moeten, helaas voor hen, toch veertien dagen zitten.

Castratie en sterilisatie gelden alleen voor katten. Bij honden wordt deze ingreep alleen gedaan als het medisch of vanwege het karakter noodzakelijk is. Voor alle dieren wordt een oplossing gezocht. Voor schuwe/wilde katten is zelfs een plekje.

Kittens jonger dan drie maanden mogen niet in het asiel terecht komen. Er zijn vrijwillige opvangadressen. Deze dieren worden met liefde verzorgd totdat het dier geplaatst mag worden. Er zijn verschillende redenen waarom kittens in opvang moeten:
Ze moeten verdeeld over de dag en avond eten hebben.
Er zijn erbij die nog geflest moeten worden.
Weer andere zijn zo schuw dat ze vanwege het tam maken, beter bij het opvangadres kunnen zijn. Deze heeft daar gewoon meer tijd voor. Ook ’s avonds.

Mocht het misgaan dan is dit diertje ook zo bij de dierenarts. Ditzelfde geldt voor puppy’s.

Toegevoegd na 4 minuten:
wanneer een dier wordt aangeboden aan een asiel begint de "ophaaltijd" van maximaal 14 dagen; bij wet bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt 2 weken om je kat terug te vinden (amivedi, hier komen alle meldingen van vermiste en gevonden dieren)

buiten deze 2 weken vervalt je recht omdat je het dier niet hebt opgeëist. als het asiel de procedure niet heeft nageleefd en jij kan aantonen dat dit binnen 2 weken gebeurd is (dus vanaf dat de kat in het asiel zat, niet vanaf het opgeven als vermist!!!) is het asiel fout en kan je gerechtelijke stappen ondernemen om dit ongedaan te krijgen.