Waarom klimt mijn kitten ineens in de gordijnen? (en andere dingen)

Hallo,

Er zijn al een aantal vragen gesteld over katten en gordijnen en mijn vraag gaat dan ook niet over het voorkomen van dit maar hoe het kan dat mijn kat dit opeens doet. Ik heb 2 hele leuke en lieve kittens van 19 weken oud. Ze luisteren (in hoeverre katten luisteren) prima en zijn natuurlijk ook lekker ondeugend. Ik ben de gehele dag thuis (helaas) omdat ik ziek ben, ik was ook al thuis toen ze hier kwamen en toen waren ze 7 weken oud (ja het is te vroeg).

Puma en Mickey worden de laatste tijd een beetje vervelend, en dan vooral Puma. Hij springt op het aanrecht, klimt in de gordijnen, en het lijkt soms alsof hij mij echt aan het uitdagen is. Hij weet (neem ik aan) dat hij deze dingen niet mag doen, zo heb ik aluminiumfolie op het aanrecht gelegd en hoor ik dus wanneer hij hier op zit, als ik dan (zo zachtjes mogelijk) er naar toe loop hoor ik hem er snel af springen, dus hij weet dan toch dat het niet mag waarom springt hij er anders af.. of denk ik daar te makkelijk over? Over het uitdagen, hij kan mij zo ondeugend aankijken als hij iets doet wat niet mag en zodra ik in de benen kom rent hij snel weg, is dit echt uitdagen en waarom zou hij dit doen? Mickey doet dit allemaal niet.

Maar goed, mijn vraag is, is het normaal dat mijn kat ineens zoveel vervelender (of beter gezegd ondeugender) is geworden, ligt het aan mij of is het normaal gedrag voor zijn leeftijd, ik vraag dit vooral omdat hij dit nooit eerder heeft gedaan en het nu sinds een week of 2 doet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Je hebt katjes in huis gehaald die zich aan het ontwikkelen zijn, die hun wereld aan het verkennen zijn.
Katten zijn driedimensionale wezens: het is volkomen natuurlijk voor ze dat ze de hoogte in willen, en willen klimmen.
Dat je ze niet op het aanrecht of in de gordijnen wil: prima.
Haal ze er keer op keer rustig, zonder een woord af of uit, maak er geen big deal van.
Vroeg of laat zal het kwartje vallen.
Ondertussen is het van belang dat ze ruim voldoende alternatieven biedt.
Maak de vensterbank voor ze vrij, creeër plekjes op kasten en laat ze de hoogte maar in gaan.
Zet meerdere hoge krabpalen neer, waar ze naar hartelust in kunnen klimmen.
Dingen die behoren bij het wezen van een kat kan en mag je niet verbieden, wel in goede banen leiden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie :)! Ik weet dat het natuurlijk voor katten is om hoog te leven, ik heb daarom ook een hoge krabpaal aangeschaft (1.83 m) en ze mogen op alle kasten en meubels komen. Binnenkort komt er een kattenren bij mij achter het huis waar ik ook hoge plekjes wil creëren, ik hoop dat het dan wat beter gaat. Maar hoe zit het dan met het uitdagen, verbeeld ik mij dat of kan een kat dat echt doen?
Rieneke1
9 jaar geleden
Uitdagen ja, maar niet zoals jij het bedoelt.
Pure speelsheid :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk :) bedankt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beide antwoorden waren goed, maar dit antwoord was iets specifieker op mijn vraag :)

Andere antwoorden (1)

Om katten op te voeden heb je redelijk wat geduld en doorzettingsvermogen nodig. Straffen helpt niet, wel iedere keer opnieuw de kat van de aanrecht jagen/zetten. De ene kat is brutaler dan de andere en in een nest zitten alle gradaties. Mogelijk dat je ene kat veel ondernemender is dan de ander.
Ik zou me dus focussen op de brutaalste en ondernemendste, zodat hij niet het voorbeeld voor da ander wordt en deze ook in de gordijnen klimt.
Hoe ouder ze worden, des te sterker de spieren en des te meer oefeningen ze gaan doen. Wat eenmaal leuk is bevonden wordt herhaald.
Zorg dat ze genoeg andere klimmogelijkheden hebben en genoeg speeltjes om zich mee te vermaken en verbied wat niet mag.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie :). Ja ik kan inderdaad duidelijk verschil zien tussen beide katten, Puma is het brutaalste. Ze hebben een grote krabpaal van 1.83m, een kleine krabpaal en ze mogen overal in het huis komen, op alle kasten, op alle meubels, alleen dus niet op het aanrecht en de gordijnen.. ze hebben de wereld aan speeltjes. Dus vraag me dan echt af waarom ze het dan toch doen..
Ivana
9 jaar geleden
Ze doen het omdat ze geen verbodsbordjes kunnen lezen. Ze weten van zichzelf het verschil niet tussen een klimpaal voor katten en gordijnen niet voor katten. Dat moet jij ze met geduld bijbrengen. Leer ze dat jij regels hebt. Plaats ze vanuit de gordijnen regelrecht op de krabpaal en dat keer op keer op keer....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké ga ik doen, bedankt voor je goede uitleg! :)