Hoelang duurt het voordat een vogeltje zonder warmte kan?

Sinds kort zijn er bij ons kleine vogeltjes geboren, maar 1 vogeltje werd uitgestoten door zijn moeder. (Maar het heeft wel eten gehad) Nu ligt het vogeltje in een nestje onder een gloeilamp voor de warmte.
We weten niet exact hoe oud het vogeltje is, maar de dons begint nu te groeien. (Hij is nog grotendeels kaal)
Dus hoe oud of hoelang duurt het voordat het vogeltje onder de lamp uit mag en gewoon in zijn nestje mag slapen zonder enige warmte?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Jonge vogeltjes kunnen hun eigen lichaam pas op temperatuur houden als ze volledig in de veren zitten. Zeker als het vogeltje alleen zit is tot dat moment een warmtebron nodig. Dat hoeft niet per se een lamp te zijn want de vogel moet ook kunnen slapen. Het nest afdekken met een wollen trui o.i.d. is 's nachts beter, zeker als het vogeltje niet meer helemaal kaal is en in een warme ruimte zit.

Als het om een wilde vogel uit je tuin gaat is het overigens veruit het beste om hem naar een vogelasiel te brengen. Het met de hand grootbrengen van een vogel is buitengewoon tijdrovend en vereist kennis en kunde. Bovendien ben je strafbaar als je wilde vogels in huis houdt. Als het om een volierevogel gaat heb ik wat dit betreft niets gezegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is geen wilde vogel. We hebben het zelf gekweekt. (Mijn broer heeft namelijk een volière)
Bedankt voor de tips!

Andere antwoorden (1)

Vogeltjes die nog zo goed als kaal zijn, maken weinig kans, ondanks alle goede zorgen.
Een jong vogeltje kan pas zonder toegevoegde warmte als hij goed in de veren begint te komen.
Of een gloeilamp een goed idee is? Warmte is met zo'n lamp moeilijk te doseren: het vogeltje moet op hoge temperatuur gehouden worden, maar je wil niet dat het gaat smeulen.
Ook voor uitdroging moet je uitkijken: zorg dus voor vocht in de buurt wat kan verdampen, maar kijk uit dat het kleintje niet kan verdrinken.
Al met al heb ik er een hard hoofd in, maar evenzogoed succes ermee.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We hebben het vogeltje al een week binnen kunnen houden en het eet heel erg goed. Het is al goed bij gekomen.
Bedankt voor de tips!