Wat kan de oorzaak zijn van het krabben van mijn cavia's?

Ik las pas dat het door verveling kan komen en je ze een vriendje moet geven. Mijn cavia's zijn met zn tweeën, ze hebben een buis, hooiballetje ( hangt in de kooi met belletje) die altijd gevuld is, hangmatje, plankje, en nog meer speelgoed. Ze wordt er min. 1 keer per dag uitgehaald. Ik knutsel vaak iets voor ze huisje, doolhof etc. Waar ze buiten de kooi mee spelen. Ze zijn jong en hebben altijd eten. Dus verveling lijkt me niet. Maar als ik de dames een pipetje met anti parasiet geven krabben ze nog. Wormen hebben ze ook niet en ze zien en gedragen zich verder gezond. Wat zou het krabben kunnen zijn? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Het kan ook een huidschimmel zijn. Maar ook prima ongedierte. Die pipetjes doen alleen wat als de beesten op het dier zitten, maar de meeste luizen en mijten zitten in je hooi en in je kamer. Goed de kamer behandelen met antivlooienspray(ja, vlooienspray werkt ook op mijt en luis), je kooi ontsmetten en je hooi voortaan eerst een nacht in de vriezer leggen. De pipetjes moet je na 14 dagen herhalen, en daarna weer na 14 dagen. Het krabben blijft tot de huid weer heel is, let goed op korstjes dat ze die niet stukkrabben ivm infectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat heb je als "vloerbedekking" op bodem van kooi? Het beste kun je houtvezel gebruiken. Wanneer je stro of hooi als bodembekking gebruikt kan dit jeuk geven. Eigenlijk kriebelt dit de beestjes omdat stro grof is voor hun huid.

Toegevoegd na 10 uur:
Zo te lezen heb je alles gedaan waardoor ze geen jeuk hoeven te hebben, zou even bij dierenarts navragen, dat lijkt mij het beste
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb houtsnippers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke das prima