Waarom plast mijn kat van 2,5 in huis sinds 1,5 maand? We hebben er een poes van 3 maanden bij

Ik heb een kater die 2,5 is en gecastreerd. Sinds 1,5 maand hebben we een poes er bij, zij is 3 maanden oud. Ze komen goed overweg maar mijn kater gaat nu vaak in de wasmand of op mijn bed plassen of op mijn kleding die soms op de grond blijft liggen in mijn kamer. We hadden 2 katten bakken maar ze gingen steeds in de zelfde waardoor we nu veranderd zijn naar 1 kattenbak. Zou hij dit doen uit protest omdat hij dit niet fijn vind. De kattenbak is ook hout korrels en niet meer katten grind. We hebben wel geleidelijk aan in zijn eigen kattenbak deze overgang gemaakt

een jaar geleden
Rieneke1
een jaar geleden
Als ik het goed begrijp heb je je kitten met een week of 7 in huis gehaald? Triest en onverstandig...je hebt je kitten een goede opvoeding en opgroeien met mams en nestgenootjes ontzegt, en maakt zo veel meer kans op gedragsproblemen in de toekomst. Advies is een kitten met een week of 15 in huis te halen.

Antwoorden (2)

Allereerst moet je naar de dierenarts om een blaasontsteking, al dan niet met gruis, te laten uitsluiten. Katten krijgen vaak blaasontsteking door stress.
Wellicht gaan de katten toch minder goed met elkaar om dan je op het eerste gezicht zou denken.
Verder is 1 bak voor 2 katten een no-go: je moet er zeker 3 hebben. Als een bak niet gebruikt wordt, dan betekent dat niet dat die bak weg kan, maar dat hij op de verkeerde plek staat. ook van andere kattenzak3en, zoals eet- 3en drinkbakken, hoge verstopplekjes, lage verstopplekjes, uitkijkplekken enz hanteer je de regel: 1 voor iedere kat, plus nog 1 extra.
Verder zijn veel katten niet gecharmeerd van houtkorrels: het liefste hebben ze een 5 cm dikke laag ongeparfumeerd en zo fijn mogelijk grit.
Maar eerst naar de dierenarts! Het zou mooi zijn als je thuis een plasje kan opvangen, niet al te lang van tevoren. Succes!
Rieneke1
een jaar geleden
Er zijn verschillende redenen waarom een kat binnenshuis kan plassen. Sommige katten plassen binnenshuis als ze gestrest zijn, angstig of als ze een verandering in hun omgeving ervaren. Andere mogelijke oorzaken zijn onder andere een infectie van de blaas of de urinewegen,
een jaar geleden